ISS + Raketoplán / Badalec; vlastní tvorba / 1:100

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

ISS + Raketoplán / Badalec; vlastní tvorba / 1:100

Příspěvek od Koppik »

Zdravím všechny kosmonauty.
Malými krůčky si postupně plním svůj sen, mít doma model Mezinárodní vesmírné stanice (ISS)
K samotné předloze modelu by to bylo na dlouhé povídání. Proto zájemce odkážu na vševědoucí wikipedii. http://cs.wikipedia.org/wiki/Mezinárodn ... ná_stanice
(adminovi: nějak nejde naformátovat odkaz na wiki ať dělám co dělám :? )
Současná konfigurace stanice, která se už asi dramaticky nezmění.

Obrázek

Ve zkratce tedy jen něco málo:
- stavba započala 20. listopadu 1998 vypuštěním ruského modulu Zarja
- dokončení stavby je naplánováno do konce roku 2011 rovněž posledním ruským modulem Nauka (raketoplány však ukončí provoz už v roce 2010)
- Stanice je umístěna na nízké oběžné dráze Země ve výšce kolem 350 km s periodou oběhu 92 minut a rychlostí okolo 7700 m/s (27 720 km/h).
- tato dráha je sice ekonomicky dostupná jak pro USA, tak pro rusko, avšak kvůli zbytkům atmosféry je nutno stále její dráhu korigovat, jinak by po několika měsících postupně ztratila rychlost a shořela. Tyto korekce zajišťují staniční motory, nebo nejčastěji Progressy či raketoplány.
- Po svém dokončení bude mít ISS celkový vnitřní přetlakový objem téměř 1000 m³ a hmotnost okolo 400 tun
- Rozpětí stanice bude 108,4 metru a její délka pak 74 metrů. Stálá posádka by se měla skládat ze šesti členů.
- S celkovými náklady na výstavbu a provoz přes 100 mld USD je Mezinárodní vesmírná stanice jednoznačně nejdražším, lidstvem zkonstruovaným objektem.

O modelu:
Asi jako mnozí jsem byl nadšen, když před léty v ABC odstartoval fenomenální "projekt" ISS. O to bylo sklamání větší, když byl po 3 modulech ukončen,, a vyšuměn. (Na můj dotaz mi redakce odpověděla, že měl autor zdravotní potíže. A pak, že v současnosti o vesmírnou techniku není zájem..no to nevím kde dělali průzkum :? )
Každopádně alespoň základ máme ( Zarja, Zvezda, Unity, 2x PMA, překrásný raketoplán Endeavour, 2x Sojuzy, 2x Progressy a 2 tuny solárních panelů, které se později dají "zrecyklovat" a použít)


Zatím nejlepší papírový projekt ISS jsem našel zde: http://www.axmpaperspacescalemodels.com/ kde je podle Mnoho součástí je volně ke stažení, ale ostatní jsou za poplatek (např. celá příhradová konstrukce)

Projekt
- postupně se budu snažit doplnit chybějící moduly, které již v ABC nevyšly
- všechny moduly budu navrhovat ve stejné koncepci jako pan Badalec, čili měly by být kompatibilní s moduly ABC
- pokusím se využít co nejvtší podíl papírových částí včetně příhradové konstrukce



Můj současný ISS park tedy zatím obsahuje:
- raketoplán Endeavour / abc / Hotovo
- kontrolní modul Zarja / abc / Hotovo
- servisní modul Zvezda / abc / Hotovo
- přechodové tunely PMA1 a PMA2 / abc / Hotovo
- spojovací uzel node 1 Unity / abc / Hotovo
- kosmická loď Sojuz TM / abc / Hotovo
- nákladní kosmická loď Progress M /abc / Hotovo
- laboratorní modul Destiny / Koppik / betakus, hotovo
- přechodový modul Quest Airlock / Koppik / betakus, hotovo
- spojovací modul Node 2 Harmony / Koppik / betakus, hotovo
- nákladní modul Leonardo / Koppik / betakus, hotovo
- příhradové konstrukce Z1, S0 a P6 / Koppik / betakusy, hotovo


Postupně budu přidávat moduly, komentovat stavbu a u hotových se pokusím zavzpomínat na najpernější chvíle.


Následuje první část - raketoplán Endeavour
Naposledy upravil(a) Koppik dne sob 21.1.2012 1:38, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Raketoplán Endeavour

Příspěvek od Koppik »

Raketoplán Endeavour

Chvíli jsem váhal, nakonec jsem se ale rozhodl přidružit raketoplán k celému tématu ISS a nepresentovat jej jako samotnou část.

Endeavour při přistání:

Obrázek

Předloha:
- Endeavour (Úsilí) je nejmladší z rodiny raketoplánů. Byl postaven v roce 1991 jako náhrada za zničený Challanger
- jeho povrch pokrývá 24 tisíc keramických destiček
- jeho 3 hlavní motory SSME spalují kapalný vodík a kyslík. Zajímavostí je, že po každém přistání se motory vymění za jiné, předem zkontrolované. A ty motory, které právě "přiletěly" se odešlou na revizi. Raketoplán je tak dříve letuschopný
- manévrování na oběžné dráze zajišťuje dvojice motorů OMS na zádi a spousta malých korekčních motorů jak na zádi tak na přídi
- posádku tvoří obvykle 7 členů
- na oběžnou dráhu mu ještě při startu pomáhá dvojice přídavných raked SRB na tuhé palivo (z veliké části jej tvoří hliníkový prášek cca 470 tun na každou raketu - to jen pro představu a námět k úvaze pro greenpeace :-D )
-na zemi se vrací jako bezmotorový kluzák a přistává rychlostí asi 350km/h

- více samozřejmě třeba na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: 9 stran A4
- možnost dvou variant: družicový stupeň se zavřeným podvozkem a otevřeným nákladovým prostorem, nebo přistávající varianta s podvozkem a zavřeným nákladovým prostorem
- obtížnost: doporučil bych zkušenějším až zkušeným modelářům, stavba je opravdu náročná na přesnost a každá chybička je po zásluze potrestána :-)

Stavba:
- Rozhodl jsem se pro družicovou variantu, jednak z fotek mi bylo jasné jak vachrlatý bude podvozek. Jelikož bude připojen k ISS vypadalo by to neesteticky.
- po důkladném prozkoumání kostry jsem dospěl k závěru, že pokud chci zachovat geometrickou přesnost modelu a vyhnout se tak komplikacím z pokroucení, musím ji podlepit 2mm balsou.
- základem se tedy staly žebra křídel, kabiny a bočnice, zesílené a dokonale rovné, na které se postupně nabalí ten zbytek.
- stavba kabiny proběhla v poklidu, až na kvantum malých trubiček reprezentujících trysky motorů, tady bych upozornil na orientaci, po stočení do jakýchsi kornoutků svým tvarem vybízely přilepit k otvorům. Po následovném zkoumání funkčnosti výpustí trysek jsem však byl nucen přiznat, že jsem je nalepil naopak :-) takže na to bacha, spaliny musí směřovat OD raketoplánu, a u bočních trysek směrem dolů

Obrázek Obrázek

- při stavbě zádi už to bylo trochu horší; tak zaprvé hlavní motory SSME jsou směrově výkyvné, ale podle návodu a patřičném zesílení dílu je k sobě prostě naposkládáte, vydal jsem se tedy vlastní cestou, zredukoval jsem to o ty zbytečné a tlusté kulaté podložky a počet "závitů" na pružině jsem zkrátil asi na 2, šedé čelní mezikroužky jsem rovněž zesílil balsou ale jen 1mm jinak by to tam nevešlo, kónické boční plochy jsem pak lepil natupo přímo k zadní části

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

- nejvíce nervů a sebezapření mě však stály 2 kryty nádrží a motorů OSM. Na nich musíte pracovat až s chururgickou přesností, jinak se vám odmění tak nádhernou "vrtulí" že už jsem ani nedoufal, že se mi je kdy podaří vyrovnat. Naštěstí je papír poddajný :-D Ale i tak bylo veliké úsilí napasovat na něj ještě blok korekčních motorů. Mohu říct, že tolikrát jsem ještě nerozlepoval a neslepoval díly k sobě. Tady doporučuji si několikrát vyzkoušet způsob lepení na sucho a pak až patlat.
- ocasní plocha byla kapitola sama o sobě, protože se mi originál někde poděl... musel jsem ji nahradit né moc dobře okopírovaným náhradníkem (navíc na měkký papír) takže se to trochu pokroutilo.

Obrázek

- u stavby křídel nám autor nechal malé překvapení. Vnitřní díly odtokových hran 21 jsou totiž zaměněné Levý za Pravý !
s původním číslováním mi nešlo do hlavy jak to tam napasovat, po záměně už šlo vše hladce.
- největší problém byl při vlepování elevonů do křídla a samotné uzavření křídla. To řebro, které se obalí pláštěm křídla tam moc nesedělo, mělo mírné vzepětí a když jsem asi 100x nasucho zkoušel dávat celek dohromady nikdy to nesedělo. Rozhodl jsem se proto žebro uprostřed přerušit a ponechat obě poloviny volné tak, aby si je křídla mohla "uchopit" jak chtěla. Takže odtokové hrany jdou od letounu mírně dolů.
- celé sestavení trupu, křídel a kabiny je rovněž na preciznost náročná práce, po mnoha a mnoha nácvicích jsem to nakonec šťastně spojil a výsledek je celkem fajn.

Obrázek Obrázek Obrázek

- nákladový prostor jsem zatím vybavil jen spojovacím tunelem se stykovacím zařízením pro ISS. Mám v plánu ještě vyrobit manipulační "kanadskou ruku" a do nákladového prostoru umístit jeden z nákladních modulů Leonardo nebo Rafaelo
- pro ty, kteří budou mít nákladový prostor 90% času zavřený doporučuji vůbec nedělat dělené dveře a jen tam krásně nalepit celý oblouk. Stavitelům družicové verze už tolik nebude vadit že se kroutí :-D a neesteticky vypadají zavřená, protože po většinu času budou otevřená

Obrázek

- Toď asi ke stvbě vše co jsem si vzpomněl, je to přece jen už půl roku

Všem modelářům, které jsem neodradil přeji mnoho štěstí a úspěchu při lepení tohoto krasavce ;-)

A tady už pár fotek Endeavouru
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Následuje: kontrolní modul Zarja
Naposledy upravil(a) Koppik dne stř 25.1.2012 12:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Kontrolní modul Zarja-FGB

Příspěvek od Koppik »

Kontrolní modul Zarja-FGB

Obrázek

Předloha:
- Zarja je první blok ISS vypuštěna v r. 1998 raketou Proton-K
- nejde o žádnou převratnou novinku, již od 60. let začal vývoj zásobovací lodě k tehdejším ruským Saljutům a Almazu. Původně to měla být pilotovaná loď, nakonec letěly pouze 3 bezpilotní exempláře
- po úpravách má v současné podobě Zarja místo pilotní návratové kabiny stykový uzel se dvěma porty
- modul je sice vyroben v rusku, ale je zcela financován z USA, tudíž jsou spojené státy jeho vlastníkem
- Význam tohoto modulu v průběhu stavby stanice postupně klesal, protože jeho funkce přebírají specializovanější moduly.
- Stabilizaci stanice převzal americký modul CMGs jehož gyroskopy značně šetří zásoby paliva
- Sluneční panely budou staženy, protože překáží ostatním částem stanice a dostatek energie dodají velké sluneční panely v americké části stanice

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- obtížnost: pro začátečníky ne, ale zkušenější si s ním hravě poradí

Stavba:
- stavba modulu není nikterak složitá, je akorát potřeba dávat pozor na správnou geometrii, hlavně vodítek pro solární panely a stykový uzel, aby připojované části nebyly šejdrem
- jediná nepříjemnost je asi 26 malých trubiček znázorňujících trysky motorů, je to piplačka, ale výsledek stojí za to
- centrální osu a hrot stykového zařízení jsem nedělal z klasické špejle 3 mm, protože je moc hrubá, na celé stanici používám tzv. grilovací špejle s hrotem na konci které jsou o něco tenčí a ideálně tak vyhovují přesně pro tyto účely

Tady je tedy první blok ISS

Obrázek Obrázek Obrázek

Následuje: spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2

Příspěvek od Koppik »

Spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2

Obrázek

Předloha modelu:
- Název modulu Unity (jednota) vystihuje mezinárodní spolupráci při výstavbě stanice
- Je základem americké části stanice, protože na něj budou připojeny další americké moduly. K tomu je vybaven celkem šesti porty
- Při letu STS-88 byl 04.12.1998 vypuštěn se dvěma instalovanými spojovacími adaptéry Pressurized Mating Adapters (PMA)
- PMA-1 propojuje americkou a ruskou část stanice (Unity - Zarja)
- PMA-2 bude sloužit k připojování raketoplánů
- Celkem modul při startu STS-88 vážil 12,5 tuny a jeho rozměry činí 11 x 5 metrů

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: asi 2x A4
- obtížnost: zvládnou i méně pokročilí

Stavba:
- jedná se o vcelku jednoduché moduly, jak Unity, tak PMA
- u Unity je třeba dbát na správnou geometrii vodítek pro spojovací špejle
- dále je pak třeba pečlivě sestavit všechny 4 hermetické poklopy, tak aby každý jeden seděl na všchny otvory
- moduly PMA byly bez problémů, jediná úprava, kterou jsem aplikoval, bylo zmenšení vnitřního průměru stykového zařízení, tak aby seděl k raketoplánu těsněji (proužkem papíru)

Unity s moduly PMA1 a PMA2

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

spojené moduly Unity a Zarja, Unity připojen k raketoplánu

Obrázek Obrázek

Následuje: Sojuz TM a Progress M
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Sojuz TM a Progress M

Příspěvek od Koppik »

Sojuz TM a Progress M

Obrázek Obrázek

Předloha:
- Sojuz je pilotovaná ruská loď, slouží k přepravě 3 členné posádky k ISS a zároveň jako záchranný člun v případě havárie na vesmírné stanici
- po ukončení provozu raketoplánů se stane jedinným prostředkem, jak dostat kosmonauty na palubu ISS (po té co pán Obama udělal z NASA takový "lepší" výzkumný ústav, byl projekt "taxi" k ISS smeten ze stolu, nebo minimálně oddálen řekněme na nedohledno)
- loď byla vyvíjena od 60. let, od té doby prošla mnohými modifikacemi, avšak princip zůstal stejný (a pro úplnost, ani Rusko nemá na stole žádný jiný projekt nahrazující Sojuzy; nicméně ty stále fungují a ještě chvíli létat budou)
- loď se skládá ze 3 částí: obytného prostoru se stykovým mechanismem ve předu, návratového modulu uprostřed, a přístrojové sekce s motory v zadní části
- Progress je automatická nákladní loď, byl odvozen od lodi Sojuz, ale místo návratového modulu je vybavena nákladní palubou, která později při vstupu do atmosféry shoří
- povrch obou lodí je pokryt izolační obšívkou zelené či šedé barvy

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko:1:100
- rozsah: necelá A4
- obtížnost: zvládnou i méně pokročilí

Stavba:
- stavba modelů není nikterak složitá oba modely se od sebe liší jen minimálně a to střední částí. Tady je asi Progress o malinko jednodušší
- celá stavba v podstatě obnáší výrobu tenkých prstenců, více či méně kónického tvaru
- proto je třeba klást důraz na přesné napojování, zvláště pak aby navazovala textura izolační obšívky
- v mém případě je Sojuz již staršího data výroby, postavil jsem jej záhy co vyšel v ABC, což v přepočtu znamená asi 8 let
- naproti tomu Progress je asi jen půl roku starý, zatím jsem jej ochudil o telekomunikační antény, ty z vystřihovánky mi přišly trochu těžkopádné. časem tam nabodám něco jednoduššího
- můžete si všimnout jak mezitím sluníčko nádherně sežralo povrch sojuzu

Sojuz TM - rok výroby 2002

Obrázek Obrázek

Progress M - rok výroby 2009

Obrázek Obrázek

Progress M připojen k modulu Zarja

Obrázek

následuje: servisní modul Zvezda
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Servisní modul Zvezda

Příspěvek od Koppik »

Servisní Modul Zvezda

Obrázek Obrázek

Předloha:
- ani ruský modul Zvezda není žádnou novinkou. Původně se měl stát částí vesmírné stanice Zvezda (Hvězda), která však byla zrušena
- modul byl nakonec využit pro vesmírné stanice Saljut 4, 6 a 7 v různých modifikacích. Sloužil rovněž jako základ ruské stanice MIR
- modul je kompletně financován ruskou stranou
- na jeho palubě jsou obytné prostory a systémy zachování životních podmínek

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: asi 2 A4
- obtížnost: pro začátečníky ne, ale zkušenější si s ním hravě poradí

Stavba:
- stavba Zvezdy je oproti Zarji o dost jednodušší
- po obvodu nemá umístěno větší množství "detaily tvořících" prvků takže nemusíme čekat žádné záludnosti
- trochu pozornosti je třeba věnovat přední části se stykovým 3 portovým uzlem, aby byly všechny otvory kolmé atd.
- dále pak v zadní části je třeba správně vyřešit ustavení výpustí motorů, které jsou rozmístěny po obvodu pláště, jelikož jsou otvory dosti těsně u okraje je třeba provádět vyřezávání pečlivě

Servisní modul Zvezda

Obrázek Obrázek

Zvezda připojena k modulu Zarja a Unity, Sojuz a Progres připojeny ke stanici

Obrázek Obrázek


Potud práce pana Badalce končí. Počínaje tímto okamžikem se budu pohybovat na poli bádání a experimentování. Následující moduly budu muset poupravit aby byly "kompatibilní" s mou ISS.

Blížící se zkouškové období a následující prázdniny asi trochu přibrzdí další vývoj. Nicméně budu se snažit, třeba za dlouhých deštivých letních večerů, postoupit o další krůček kupředu. Předpokládám, že pešek padne na Destiny nebo Quest
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Quest - Airlock

Příspěvek od Koppik »

Quest - Airlock

Obrázek

Předloha:
-Jedná se o přechodovou komoru, která umožňuje výstup do volného kosmu až dvěma kosmonautům v amerických (EMU), nebo ruských (Orlan) skafandrech.
-Modul je dlouhý 5,5 metru a maximální průměr činí 4 metry.
-Byl vynesený na palubě raketoplánu Atlantis během mise STS-104 v roce 2001.
-Na vnějším povrchu jsou umístěné dvě nádrže s kyslíkem a dvě s dusíkem.

Model:

- autor: Koppik
- měřítko: 1:100
- rozsah: 1x A4


Konstrukce:
Konečně jsem zprovoznil tiskárnu a mohl se vrhnout na dokončení Airlocku. Modul zatím nevybarvuji, to také bude platit pro následující přírustky. Konečné texturování si nechám až úplně nakonec aby to bylo vše alespoň trochu jednotné.

Samotný modul už prošel závěrečnými beta testy a je již ve finální podobě (tedy až na již zmíněnou texturu). Je vytištěný z části na 160g a z části na 120g papíře, avšak 120g je celkem dostačující. 160ku budu používat asi jen na příhradovou konstrukci, kde je větší požadavek na tuhost a "rovnost"

V uplynulém mezidobí jsem nezahálel a obohatil svůj kosmický park o další Sojuz tentokráte v mezinárodní kamufláži. Tady je tedy Airlock, připojen na svém místě k portu Unity, vlevo na na Zarji je připojen nový Sojuz

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Z1 "Hlava příhradové konstrukce"

Příspěvek od Koppik »

Z1 "Hlava příhradové konstrukce"

Obrázek

Předloha:
-Nosník Z1 se používal jako dočasná ukotvovací pozice pro nosník P6 a solární panely
-Obsahuje agregát silového gyroskopu (control moment gyroscope - CMG), elektrické vedení, komunikační zařízení a dva plazmové kontaktory navržené k neutralizaci statické elektrické energie stanice
-Nosník Z1 je nepřetlakový, ale obsahuje dvě přípojná místa spojovacího uzlu CBM (Common Berthing Mechanism) pro lehká připojení a datovou komunikaci
-Na nosníku je nainstalovaná anténa určena k primární komunikaci se Zemí v pásmu "Ku"
-V současné době nespojuje žádné elementy. Jsou na něm nainstalovány pouze gyroskopy, komunikační zařízení a plazmové kontaktory

Model:
- autor: Koppik
- měřítko: 1:100
- rozsah: necelá A4

Konstrukce:
- Tenhle "drobeček" byl větším oříškem než Airlock. Jak jsem tak procházel fotky nebo díly jiných autorů, nebyl jsem příliš spokojen s provedením, takže jsem celý model navrhl komplet podle svého. Včetně průřezů do útrob.
- Celý vývoj mi zabral dohromady 2 dny poctivé práce a odříkání, včetně stavby jednoho beta kusu a jednoho konečého (na fotografiích).
- Až na titěrnost některých skříněk to šlo celkem od ruky, dokud nedošlo na vyžezávání otvorů do papíru podlepeného na 1mm v horní části, 2x stačilo :-)
- Z fotek je patrné, že jako správný ekolog jsem zrecykloval již nepotřebný poklop Unity,
- na Airlocku jsem stejně vycházel z rozměrů těch originálních poklopů, takže škoda práce a papíru. Jenom jsem z něj strhnul jednu svrchní vrstvu, která tvořila "plastickou" texturu, aby to lépe chytlo
- Všechny mouchy ještě vychytané nejsou, uvidí se až bude hotový i P6ka
- Další na řadě bude nosník P6, pro který jsou na nosníku Z1 patrné 4 čtvercové díry né náhodou připomínající rozměry pro zasunutí zápalky ;-)

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

P6 - nosník příhradové konstrukce

Příspěvek od Koppik »

P6 - nosník příhradové konstrukce

Zdravím po delší době všechny vesmířany!
Z té příhradové konstrukce se vyloupl daleko větší oříšek než jsem čekal. Strašně dlouho jesm se nemohl rozhodnout, jakou formu celá příhradovina dostane. V zásadě jsem se pral se třemi požadavky. Bohužel dva z nich vždy vylučují ten třetí...

1. Maximální podíl papíru - vyhnout se balsovým trámečkům
2. Vzhled - nechci aby to vypadalo jako miniboxové krabičky
3. Šílenost provedení úměrná výsledku - čili, aby se u toho člověk nezbláznil a neupižlal


Myslím, že jsem nalezl vhodný kompromis, však posoudíte sami.

- Po delším zkoumání fotek a vizualizací celé ISS jsem bohužel zjistil, že nosník se bude na modul z1 připojovat pootočen o 90° oproti mému předpokladu, takže z1 ještě půjde pod "skalpel" - časem
- stavba je celkem nenáročná, největší práci dá vyřezávání příhradových dílů, síla papíru se rovná tloušťce 3x tvrdého výkresu + 120g se samotným dílem,, dohromady cca 1mm. (na betakusu nemám všechny prořezané. Nechtělo se mi s tím zbytečně pižlat, protože jsem nevěděl jestli to celé nepoletí do koše... naštěstí vše sedlo nádherně.

- větší oříšek budou fotovoltaické panely, jež se připevní na horní část nosníku. 34cm na každou stranu!!
- tady ještě trochu váhám, jak to vůbec zrealizovat. Skutečné panely jsou tak tenké, že se dají v pohodě srolovat. Váhám tedy jestli je mám nechat poze ze dvou vrstev papíru, či jim trošičku vypomoct podlepením, ale jak tak koukám na ostatní modely P6, tak asi půjdu cestou silnějšího podlepení na úkor "autentičnosti"

- co se týče již nainstalovaného radiátoru, tak pozorným možná neunikne že v počátečních fázích výstavby ISS se na tomto nosníku nacházely celkem 3 kusy. Ve finále však na nosníku zůstane pouze tento jedinný, takže zbylé radiátory dodělám až na ně příjde řada. Jsou však stejné, takže ctrl+c ... ;-)

- v brzké době musím zajít pro smrkové trámečky 2mm abych mohl vystužit střední nosník fotovoltaických panelů, na tyhlety "potvůrky" jsou i špejle krátké :shock:

- no a konečně nějaké fotky ze stavby...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

- na závěr ještě pár fotek z prosincového přeletu nad modelářskou výstavou

Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Koppik dne stř 25.1.2012 12:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Vývoj modulů

Příspěvek od Koppik »

DESTINY U.S. LAB
pravděpodobně ještě podstoupí drobné změny a to ve vnitřní konstrukci. Konkrétně ,,porty" (čti,papírové trubičky s vnitřním průměrem velikosti špejle) pro ukotvení S0-příhrady. Jeden takový ,,port" na připevnění manipulačního ramene jsem již vyrobil a osvědčil se, takže v podobném stylu doplním i kotvy pro S0.

DESTINY připojená k UNITY, nad okénkem můžete vidět onen ,,port" pro manipulační rameno.

Obrázek Obrázek


NODE 2 - Harmony a NODE 3 - Tranquility
- jedná se v podstatě o shodné moduly, lišící se snad jen nepatrně v texturách
- oba slouží jako spojovací uzly mezi dalšími částmi stanice, ikdyž poslední Tranquility již není uzlem jako takovým, neb moduly, které měl propojovat byly postupně zrušeny. Nyní je na něm nasazená Cupolla - několikasegmentové panoramatické okno

Obrázek

ESA Lab Columbus a PMM Leonardo
- opět dva konstrukčně totožné moduly odlišné jen texturami povrchu
- kolumbus ještě dostane malou venkovní plošinu pro externí experimenty
- PMM (Pernament Multipurpose Module) Je předělaný MLM (Multipurpose Logistic Module) Leonardo, Donatello, či Raffaello. Tyto moduly byly opakovaně vynášeny raketoplánem jako jakýsi nákladní kontejner
- Leonardo se nakonec dočkal dodatečného pláště proti mikrometeoritům a jiným vylepšením, aby se z něj mohl stát trvalý modul ISS

Obrázek

pohled na celou sestavičku

Obrázek Obrázek

Nosník S0
- je to zatím jen pracovní verze, ale mohu říct, že konstrukčně se již nezmění. Jen se doladí rozměry a detaily.
- pro další vývoj všech nosníků ale bude platit:

* čtvercové hranoly do kterých se nasune smrkový trámek
* vyřezávaná žebra 0,9 - 1 mm
* na finální konstrukci se na tupo nalepí ,,pláty" izolačního potahu a další prvky

A tady již fotky z progresu:

Obrázek Obrázek Obrázek

A letmé napasování na Destiny:

Obrázek Obrázek

Všímavým neušlo, že vlevo je místo S1 připojená stará S-nulka, nicméně rozměrově - co do délky. Jsou velmi podobné (jen má poloviční průřez). Takže jen pro představu ;-)
Každopádně nosníky jsou spojeny dvěmi smrkovými trámky a drží to bytelně. Celý nosník je na Destiny přilepen natupo na takové malé ,,šťopce" a docela to drží, až čumím :shock:

Trochu se ještě peru s tím jak to vlastně dávat dohromady. Ono jedna věc je splácat bílý model, ale až to bude barevně, bude to rošku náročnější,,,

Obrázek Obrázek


- momentálně stávkuje tiskárna, nicméně jsem už tak daleko, že je reálná šance na dokončení ;)
Houpal
Příspěvky: 1
Registrován: stř 1.7.2015 18:37

Re: ISS + Raketoplán / Badalec; vlastní tvorba / 1:100

Příspěvek od Houpal »

Zdravím

Krásná práce.
Také jsem kdysi ISS stavěl,když vycházela v ABC.
Nyní se k její stavbě chci vrátit.
Sehnal jsem vše co vyšlo.
Měl bych 2 otázečky.
1.)Jaký doporučujete papír 160 nebo 120.
2.)Momentálně se trápím s kužely na Sojuzu a Progressu,ať dělaám co dělám kužel se buď zbortí nebo není kulatý jak by měl být.
Nemáte prosím nějaký trik,aby se to nebortilo?

Pokud máte nějaké další fotografie,dejte je sem rád se pokochám :)

Díky
jiri.k
Příspěvky: 484
Registrován: úte 3.1.2012 21:55
Bydliště: praha

Re: ISS + Raketoplán / Badalec; vlastní tvorba / 1:100

Příspěvek od jiri.k »

kužely přetahuj přez hranu stolu
Uživatelský avatar
Koppik
Příspěvky: 42
Registrován: sob 21.1.2012 0:35
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: ISS + Raketoplán / Badalec; vlastní tvorba / 1:100

Příspěvek od Koppik »

Zdravím papíroví přátelé.
Již je to mnoho let, kdy jsem se při studiích zakousl do tohoto projektu. Bohužel jak to bývá, tak priority občas změní rázně směr a papírničina šla na dlouhé roky k vodě.
Po roky a roky jsem myslel, že veškerá dokumentace je ztracena v propadlišti hárddisku...ale, jednoho dne jsem oběvil složku a mé srdce zaplesalo. :-D zachovalo se téměř vše, co jsem k ISS navrhnul.

Od začátku tohoto roku shromažďuji veškeré své projekty, hotové, rozpracované, či nikdy nedokončené na svém novém webu http://www.koppik.cz

Projekt ISS patří do jené mé papírácké éry, takže ani on tam nesmí chybět.
Chci vás tedy pozvat na své stránky, kde si ISS v rubrice / papírové modely/ můžete prohlédnout modul po modulu, tak jak je prezentován zde.

Navíc u každého modulu přikládám DOWNLOAD všech souborů, tak jak jsem je měl připraveny pro plánované publikování, tak jak se dochovaly.

Prosím stahujte a lepte dle své libosti a radosti, nicméně bych vás chtěl poprosit, abyste na tom nezakládali žádny byznys a nepoužili to ke komerčním účelům.
Dotváření, předělávání a dokončování ISS je povoleno, ne li doporučeno ;-)

Jestli se k dokončení někdy dostanu, tak zřejmě už jen prostřednictvím poskytnutí podkladů pro beta-lepiče. Protože na šmikání už toho času opravdu moc nezbývá.

KOPPIK
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“