Právě je čtv 26.11.2020 14:00

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Spitfire LF.IX / Halinski / 1:33
PříspěvekNapsal: pát 20.11.2020 23:13 
Online

Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Příspěvky: 124
Po dokončení projektu v lodích, jsem se pustil na pro mě neprobádané pole - letecká technika. Bude to tedy moje první letadlo (nepočítaje kdysi slepeného ábíčkovského Spita a trojplošníka Foker, taky z ábíčka).
Zvolil jsem model Spitfira od Hala, zakoupeno spolu s plastovým překrytem kabinky.

Obrázek Obrázek

V sešitě najdeme hned dva kompletní modely, jeden v "růžové" průzkumné kamufláži a jeden v klasické polní kamo s invazními pruhy. Letadla jsou téměř totožná, jen průzkumná verze má navíc sestavu fotografického zařízení pro průzkum. Sešit sám je ve formátu B4, obsahuje zhruba jednu stranu psaného návodu, 5 listů návodových kreseb, cca půl strany dráteničiny (vše společné pro oba modely) a necelou stranu o historii a technických datech. K jednomu každému modelu patří 4 listy dílů (některé díly s oboustraným tiskem), 1 list žeber a konstrukčních dílů k podlepení.

Na první předsádce sešitu jsou technická data :
- délka: 9,47 m
- rozpětí: 11,23 m
- výška v letové pozici: 3,56 m
- vlastní hmotmost: 2650 kg
- vzletová hmotnost: 3400 kg
- max. rychlost: 650 km/h
- dostup: 13000m
- max. dolet: 700 km (s přídavnou nádrží 1580 km)
- osádka: 1 pilot
- výzbroj: 2x kanón British Hispano Mk.II ráže 20 mm s palebným průměrem 120 nábojů na zbraň
4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s palebným průměrem 350 nábojů na zbraň

Něco málo z konstrukce:
Spitfire byl jednomotorový jednomístný stíhací letoun, celokovový samonosný dolnoplošník poloskořepinové konstrukce (pouze kormidla kryje plátno), s jednoduchými ocasními plochami. Podvozek byl zatahovací, se zatahováním hlavních podvozkových nohou směrem ke koncům křídel, a se záďovým zatahovacím podvozkem (u prvních verzí ostruhové kolečko zatažitelné nebylo). Jedním z důležitých prvků konstrukce bylo tzv. geometrické zkroucení křídla Úhel nastavení křídla se plynule snižuje z 2° u kořene křídla na −0,5° na koncích. Zkroucení křídla zajišťuje dobré chování při přetažení letounu – při přetažení se proudění začne odtrhávat nejprve u kořene křídla, což způsobuje dvě věci: – turbulentní proudění zasáhne ocasní plochy letounu, což způsobí vibrace výškovky, které se řízením přenášejí pilotovi na řídicí páku; toto kmitání „kniplu“ pilota informuje o tom, že se blíží do nebezpečné oblasti, při které může dojít ke ztrátě vztlaku a pádu letounu; – za druhé, díky menšímu úhlu náběhu vnějších částí křídla, si stroj stále ještě zachovává účinná křidélka, takže stroj stále ještě je plně ovladatelný. Kovová kostra křídel, pevných ocasních ploch a trupu byla pokryta duralem. Kovová kostra pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy byly duralové. Řadový motor poháněl kovovou nebo dřevěnou čtyřlistou vrtuli s nastavitelným úhlem náběhu. Mimo vestavěné výzbroje mohly být neseny bomby o celkové hmotnosti 339 kg nebo přídavná nádrž. (Převzato z wiki, kompletní info zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire )

Tolik tedy úvodem, příště už první fotky ze stavby.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Spitfire LF.IX / Halinski / 1:33
PříspěvekNapsal: čtv 26.11.2020 13:59 
Online

Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Příspěvky: 124
Rozhodnul jsme se prozatím jen pro stavbu verze LF.IX (kamufláž) a hned na úvod bych měl pár dotazů pro zdejší letecké odborníky. Předesílám, že nejsem úplně odborník na letectví, tak možná některé moje názvosloví nebude uplně v pořádku :oops:
- 1.) model nabízí možnost sestavit dvě nesené bomby a taky přídavnou nádrž; a já se ptám - z popisu jsem pochopil, že letadlo uneslo buď ty dvě bomby a nebo přídavnou nádrž, ale ne oboje najednou. Tak jak je to? Přeci jen je to primárně stíhačka. A jak častá/neobvyklá byla montáž přídavné nádrže?
-2.) dále je na modelu možno znázornit vyklopené jakési klapky na křídlech (viz. obrázek) Je toto stav letadla stojícího na ploše?

Obrázek Obrázek Obrázek

Abych se seznámil s papírem a konstrukcí, tak jsem se ze začátku pustil do něčeho jednoušího. Slípnul jsem ty dvě zmiňované bomby, podvozkové šachty a zatahovací podvozek. Opravdu pověst Halinského nezklamala - vše sedí přesně, bez potřeby úprav, radost s tim pracovat 8-) Nakonec jsem okusil i něco z interiéru - řídící pedály. I tady vše v pohodě, zatím mám z toho všeho dobrý pocit a myslím, že to bude fajn stavba.

Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jenčik a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz