Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie PT

Moderátor: jenda.e

Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Bakendrid »

Ahoj kolegové modeláři :)
Na akci v Neratovicích jsem narazil na tohohle krasavce. Po prolistování bylo rozhodnuto a jelikož pán z betexy nelenil a nabídl mi i lasery tak jsem na ně kývnul a zkusím svůj první model s laserovou pomocí :)
Obrázek
Pořídil jsem si model komplet, laserovou kostru s pásy a po domácím prolistováním jsem si oddechl, protože pásy z papíru mají tři strany :lol:
Obrázek
Mimo to model obsahuje ohromné množství kvalitních návodovek, celkem na osm stran.
Obrázek
Dále jsou tam čtyři strany šablon a jedenáct stran vlastního modelu. Model je možné postavit v celkem třech verzích a jedna strana obsahuje verzové díly a několik dílů je v ní dvakrát asi jako vyplnění místa a pojistka když ujede ruka :)
Obrázek Obrázek

Nedalo mi to a hned v sobotu jsem složil kostru, šlo to jako po másle :)
Obrázek
Pak jsem začal obšívat kostru a rozhodl se, že se pokusím zplastičtit model šrouby a nýty.
Obrázek Obrázek

A tady mi trošku nastalo dilema, kde prosím o názor zkušenější kolegy. Barva kterou jsem použil, je v odstínu, ale je o něco sytější než tisk. Nemůžu se rozhodnout, jestli mám takhle pokračovat dál, nebo ty nýtky přebarvit. Na přímém slunečním světle ten rozdíl zaniká, ve stínu zase vyniká. Na jednu stranu se mi docela líbí, jak to ten model rozbíjí, protože je takový barevně sterilní, bez patiny a kamufláže, ale zase je to jiná barva :)

A druhý dotaz se týká kompletace pásů. Jak se s nimi pracuje? Na foru jsem našel starší návody od Brzdiče a Kováře, ale tam se články skládají z několika kusů. Tady ne, je to vyprofilované už z výroby. Mám tedy články vyloupat, nabarvit a slepit k sobě bez použití osiček, nebo se používá jiný postup?

Díky za rady a tipy :)
Naposledy upravil(a) Bakendrid dne ned 26.5.2019 10:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Carro Armato M14-41/Orlik/1:25

Příspěvek od Ričmond »

Ahoj :)
Po Neratovicích mám uplně stejné pocity, hned bych něco rozřezal :)
Za mě:
-šrouby trochu zesvětlit
-kostře, na to že laser jsi teda moc péče nevěnoval.. :P
-pásy - obvykle už se na články zvlášť nedělí, pouze (naimpregnovat), nabarvit opatinovat a kde co (když už jsi teda slabý kus a jedeš v laseru :P :D ) a pak je jenom natáhneš a na spoje můžeš znázornit nýtkem Ivantem ty osičky. Osičky jako takové do toho nedostaneš.

Ať se daří :)
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Carro Armato M14-41/Orlik/1:25

Příspěvek od kaktusak »

Já se teda na pásovku zatím chystám , ale první co mě při pohledu na model napadlo je . Vždyt on si ty nýty musí při pozdější manipulaci olámat . Já bych ty nýtky teda rozhodně lepil jako poslední věc na modelu .
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Carro Armato M14-41/Orlik/1:25

Příspěvek od Markulin »

Zasloužíš velkou pochvalu za výběr modelu. Tato málo známá italská technika je prostě parádní.
I když ve skutečnosti je zrovna tento stroj označovaný za nejhorší střední tank 2 světové války ;)

No a jak píšou kluci. Šrouby a nýty určitě zesvětlit a doporučil bych vanu ošroubovat až těsně před nalepením závěsů pojezdu a korbu až skoro naposled, Prostě až už model nebudeš brát tolik do rukou. Z vlastní zkušenosti vím jak rády ty šrouby a nýty odpadávají jeden po druhém.
A pásy vypadají že jsou v jednom kuse. Takže vyloupnout celý pás, seskládat dohromady, nabarvit a nasadit. Jenom si předem zkontroluj jestli sedí hnací kolo do pásu. Abys ho potom nemusel odpitvávat. Ony laserové pásy nejsou bohužel zárukou že sedí na 100%

Držím palec a těším se na pokračování :)
Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Re: Carro Armato M14-41/Orlik/1:25

Příspěvek od Bakendrid »

Ahoj,
děkuju všem za reakce. Nakonec jsem dvakrát namíchal retuš, než jsem jakž-takž spokojený. Rozhodl jsem se nýty nedělat z ivantovek, ale pomocí kornajsen, jelikož by mi nýty nevyšly a nechci čekat na nové. Uvidíme, jak se mi bude dařit :D Nýtovat mám v plánu postupně, jak budu tank postupně ověšovat.
S čím ale moc spokojený nejsem jsou lasery. Přijdou mi menší než by měly být, tak "o linku" dá se to, jen je otravné pořád doměřovat a přiřezávat.
A tady jsou nějaké fotky :)
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Re: Carro Armato M14-41/Orlik/1:25

Příspěvek od Bakendrid »

Ahoj všem :)
Přes vánoční svátky jsem se pro jistotu hodil marod, a proto moc chuti nebylo. Nicméně jsem postoupil kousek dopředu a kompletně obšil kostru.
Dále jsem přidělal osy vozíků, které procházejí celým tankem, náboje hnacích kol a nějaké bazmeky na spodek vany :D spodek začínám pomalu nýtovat, už to neleží v ploše, tak jsou nýtky v bezpečí :) Napadlo mě udělat si statistiku dílů, matic a nýtů.
Počet dílů: 78
Počet matic: 14
Počet nýtů: 0

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Dále jsem pokračoval hnacími koly, které jsou vážně chuťovka :D ale výsledek za to stojí. Na modelu jsou nasazené zatím jen nasucho.
Počet dílů: 38 (celkem 116)
Počet matic: 96 (celkem 110)
Počet nýtů: 64 (celkem 64)

Obrázek Obrázek Obrázek

Další prací jsou kladková kola a jejich osy. Prostě spousta koleček no :)
Počet dílů: 144 (celkem 260)
Počet matic: 6 (celkem 116)
Počet nýtů: 36 (celkem 100)

Obrázek Obrázek

Teď pracuji na vozících pro pojezdová kola a prvním dokončeným celkem jsou listové pružiny. Mám sice pocit, že mi asi trošku utekla tloušťka jednotlivých pružin, ale s tím teď už nic moc nenadělám :)
Počet dílků - 60 (celkem 320)
Počet matic - 16 (celkem 132)
Počet nýtů - 0 (celkem 100)


Obrázek Obrázek

Cítím, že se musím zlepšit v řezání, mám to takové okousané a nevím co dělám špatně, kdybyste měli někdo tip jak s tím skoncovat, tak sem s ním :)
Budu se těšit zase příště, snad dřív ale byl jsem líný fotit :D
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Markulin »

Krásná práce ;)
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od mahdy »

Jak děláš kruhové otvory a kulaté díly? Připadá mi to, že je řežeš a proto to máš jak píšeš " okousané ". Použij metodu vypichování a budeš to mít krásně kulaté.
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Ričmond »

Ahoj, ja vyrezavam takto:
95 % veci zalamovacim nozem, mam 9mm stanley s fixaci cepelky,skalpel pouzivam minimalne. Dlouhe rovne rezy s ocelovym (musi to byt fakt ocelovka, ne takovy ten hlinik od koh i noor-to riznes tim nozem taky). Prvni rez zlehka, takovy predrez pro vedeni cepelky a pak cca na 2x (pri tloustce 1mm) az 5x (2mm) doriznout. Celou dobu se na nozik musis koukat ze shora, tak uhlidas kolmost rezu.

No a obloucky - opet predrez pro vedeni cepelky, delam vzdy zalamovakem, mam s nim daleko jistejsi rez. No a pokud je takovy radius, ze nejde zalamovakem pokracovat dal, tak potom co udelam predrez uz ho jenom obtahuju skalpelem.

Az u uplne malych otvoru pouzivam vypichovani.

Dale je potreba kvalitni cepele (mam teda olfu i kdyz jsou drahe), mam jak ve skalpelu tak v noziku (olfa black 9mm-cepelka je cerna a je to cepelka s jednou z nejmensich tloustek co jde sehnat) a prestoze mas olfu nebat se odlamovat... Treba na kostru SU 100 co jsem delal nedavno jsem zrusil asi 4 cele cepelky, v podtate to vychazi skoro co jedno vetsi zebro to jedno odlomeni.

No a co se tyka ekonomiky, protoze nerad vyhazuju to co jde jeste pouzit, tak skalpely ozivuju na brucnych kamenech na kuchynske noze (ne ocilka ale brusny kamen hrubost 3000 - 6000). cepel do zalamovaku neresim, ta vychazi levne ale ta cepel do skalpelu na to kolik stoji podle me nevydrzi moc takze ty co uz jsou tupe davam bokem a jednou za cas pak vsecky nabrousim a delam to tak 3x nez ji vyhodim.
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od mahdy »

Když děláš obloučky s předřezem skalpelem - nebo i zalamovákem - je to jedno, tak se ti materiál kolem toho řezu má snahu městnat nahoru. Jako by se chtěl odchlípnout - myslím řezy od ruky, což asi obloukové děláš ( čím silnější materiál, tím více jde nahoru). Při rovném řezu podle pravítka tomu městnání materiálu nahoru zabrání to přiložené pravítko. Pokud ale vypichováváš skalpelem, tak se řez krásně uzavře a hrana zakulatí směrem do materiálu. Vypichování je sice časově ( i fyzicky )náročnější, ale výsledný efekt je někde jinde.
Já používám na rovné podlepované řezy ten nejlevnější zalamovací nůž a na nepodlepené rovné a podlepované kruhové nebo jinak tvarově odlišné skalpel s čepelkou č. 11. Jejich kvalitu a cenu jsme na fóru už párkrát řešili :
viewtopic.php?f=47&t=6890&hilit=morton" onclick="window.open(this.href);return false;

Takže pokud se týká ekonomiky, tak jsem na tom co se týká výdajů na minimu v poměru model x zničené čepelky ;)
Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Bakendrid »

Ahoj
díky všem za jejich reakce. Metodu vypichování znám, spíš půjde o to že si to musím víc potrénovat. Jak mi přibývají zkušenosti, tak pořád zlepšuju svoji práci se skalpelem a spol. :) Jen někdy bývám netrpělivý a to se pak na kvalitě práce negativně podepisuje.

Ale k dalšímu postupu. Zkompletoval jsem závěsy kol. Ještě nejsou úplně dokončené ale takové trojúhelníkové závěsy přímo na kola udělám až budu mít kola hotová.

Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek

Závěsy jsou zatím nejpropracovanější částí modelu. K modelu tímto přibylo:
Počet dílků - 456 (celkem 776)
Počet matic - 44 (celkem 176)
Počet nýtů - 0 (celkem 100)

V průběhu práce na závěsech jsem v jednu chvíli dostal k jejich lepení hroznou nechuť a tak jsem pro odreagování slepil základ věže. Díly jsem zatím nepočítal, spočítám až bude hotová, dřív to nemá smysl :)
Obrázek Obrázek

To je pro dnešek vše a budu se těšit u dalšího reportu.
Bak
Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Bakendrid »

Ahoj vespolek :)
pilně pracuji a stále se posunuji v práci. Dokončil jsem kola a závěsy, a byl jsem vážně rád za laserová kolečka :) koleček je celkem 32 kousků, takže to byla výživná práce. I když mě bavila, tak jsem rád, že se budu moct posunout dál. Konečně se mi podařilo udělat fotky za denního světla, tak si můžete udělat představu o barevnosti. Mám jen takový kompatkt, kde není žádné manuální nastavení tak jsem rád, že to aspoň fotí :)

Obrázek Obrázek Obrázek

Na model tímto přibylo následující
Počet dílků - 532 (celkem 1308)
Počet matic - 128 (celkem 304)
Počet nýtů - 0 (celkem 100)

Dále jsem onýtoval boky modelu. I když jste mi dopoučovali počkat s tím, tak jsem to otestoval a věřím, že to bude držet dobře. Nepoužívám nýtky z ivantovek, sám si je vyrážím kornajsnami. Jak mají krásně půlkulatou hlavu tak se ten papír hodně stlačí a ani nepotřebuje retušovat. Díky tomu jsou nýtky krásně kompktní a nehrozí že by se rozlomily ve vrstvě papíru. Pokud se dobře přilepí, tak díky jejich tvaru po nich prst lehce sklouzne.
Zkusil jsem nasucho sestavit všechny části co mám zatím hotové. Vypadá to hezky, ale proporčně mi ta předloha přijde prostě divná :D. Mám v knihovně objednanou Obrněnou techniku 9 Itálie od Ivo Pejčocha, tak až ji budu mít, tak sem dám víc věcí o předloze, protože italská technika není tak známá jako jiné státy.

Obrázek Obrázek

Na model tímto přibylo následující
Počet dílků - 0 (celkem 1308)
Počet matic - 0 (celkem 304)
Počet nýtů - 160 (celkem 260)

Ještě pár slov o modelu samotném. Autor odvádí velmi kvalitní práci. Ještě jsem se nesetkal s chybou, která by šla za autorem. Zpracování modelu je velice kvalitní a model obsahuje spoustu náhradních částí. Už teď mám odloženo spoustu dílků, které jsou ve vystřihovánce navíc. Model lze postavit ve dvou verzích zpracování nástavby kulometu a třech grafických označení divizí. (jsou na věži.) Podle mě je to výborný model pro někoho, kdo uvažuje nad prvním vyzkoušením složitého modelu. Díky množství náhrad si díly lze vyzkoušet nanečisto a pracovat tak s větší jistotou.
To je zatím vše a budu se těšit u dalšího příspěvku :)

Bak
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Toptop »

Ty závěsy vypadají výživně, máš to moc pěkný. Tedy, jestli se dá za "pěkný" označit italskej hnus :D
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Markulin »

Krásná práce ;)
Ty pojezdy jsou fakt super. Já jsem si jich užil když jsem dělal M 11/39 od Modeliku. Tam ale nebyly ty vozíky tak detailní. A tu přesnost ti docela závidím. U toho mého "makaróna" se vyskytovalo víc nepřesností a chybějících dílů jak přesností.
A ano... Italská technika je docela dost opomíjená což je dost škoda. Orlik vydal mimo tohoto ještě dva tančíky L 3/35 a L 3/38. Modelik udělal M 11/39 a M 13/40 a ještě vyšli dva L 6/40 Není toho moc ale vybírat se z toho dá ;)
Uživatelský avatar
Bakendrid
Příspěvky: 184
Registrován: pon 30.1.2017 14:44
Bydliště: okres Žďár nad Sázavou

Re: Carro Armato M14-41 / Orlik / 1:25

Příspěvek od Bakendrid »

Toptop: díky, jsou krásně propracované, a nesouhlasím s tím, že by italská technika byla apriori hnusná :)

Markulin: díky, tvůj report jsem si prostudoval :) já se přiznám, že z modeliku jako z vydavatele mám trošku strach, ale s orlíkem mám jen ty nejlepší zkušenosti. Na ty tančíky jsem koukal a ten zelený se mi docela líbí, možná že se do něj pustím :)
Odpovědět

Zpět na „Pásová technika / Tracked vehicles, tanks“