Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Modely soutěžní kategorie PT

Moderátor: jenda.e

Odpovědět
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Příspěvek od Medium »

Stávající sněhové a teplotní podmínky rozhodly, co musí přijít. Je potřeba, ba je přímo nutností spustit lavinu. Ale ne, není tím myšlen onen mnohdy život beroucí živel, nýbrž stroj stejného označení, pouze s velkým "L" na začátku. Skutečná Lavina v zasněžených horských oblastech byl stroj s širokým využitím. Od uplatnění u záchranných jednotek, přes logistické zajištění chodu života v zimních horách až po nezbytné zásobování rumem a vínem pro výrobu hřejivých nápojů v horských občerstveních.
Na stránkách ABC vyšly stroje Lavina v podobě vystřihovánky celkem 2×. Jedna byla dílem pana Miloše Čiháka, já jsem se rozhodl pro starší vystřihovánku od autorské dvojice Václav Šorel - František Kobík, a tím byla konkrétně Lavina PZ 800, která vyšla v ABC č. 10/roč. 21. Vystřihovánka je rozložena na 2 stránky a konstrukčně ji tvoří vcelku jednoduché díly základních tvarů. Jediným zdlouhavějším krokem při stavbě bude tedy pouze výroba kol, které autoři zpracovali jako plastická, ne pouze pohledově uvnitř pásu.

Obálka ABC přinášející čtenářům a modelářům vystřihovánku Laviny a náhled na vystřihovánku samotnou.
Obrázek

Model doplňuje klasická ŠOKovská návodná kresba z ruky pana Kobíka.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Medium dne stř 18.1.2017 12:34, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Re: Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Příspěvek od Medium »

Stavbu modelu pásového vozítka Lavina PZ 800 jsem započal slepením základního jednodílného podvozku. Ani u takto jednoduchého modelu jsem neopomenul díl pečlivě podlepit, a to především na bocích podvozku, kam se budou přilepovat kola, aby se při nalepování kol papír navlhčený lepidlem nebortil.
Obrázek


Následovalo slepení kabiny a korby stroje. Korba nemá vzhledem k omezenému místu pro vystřihovánku zpracovanou spodní stranu. Což u vcelku velkého dílu přináší jeho nežádoucí kroucení, spodek dna jsem proto ještě před osazením na podvozek podlepil červeným papírem přibližného odstínu k vystřihovánce. U kabiny to bylo horší. Jak je vidět, spodní část je o kousek kratší, než by bylo potřeba. Ale naštěstí spodní část nás při pohledu na výsledek snad trápit nebude. Ovšem tady jsem nutnost většího podlepení papíru poznal až když bylo pozdě, po uzavření tvaru kabiny. Postupem času se mi začaly propadat bočnice a zadní stěna kabiny, čímž vznikala mezera mezi kabinou a korbou. Musel jsem tedy zespodu navrtat kabinu, abych přitlačil její záď ke korbě a tyto části slepil k sobě. Od té doby mi kabina začala deformovat i přilehlé ohrazení korby, které do té doby bylo krásně rovné, jak kdyby bylo z plechu.
Obrázek Obrázek

Výhodou těchto jednoduchých modelů je podpora psychické stránky modeláře - slepíte 3 díly, splácnete je k sobě a máte v hrubé podobě skoro celý model 8-)
Obrázek
Naposledy upravil(a) Medium dne stř 18.1.2017 12:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Re: Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC

Příspěvek od Medium »

Ve stavbě sněžného pásového vozidla Lavina jsem pokračoval slepením kolové části podvozku. Autoři "ŠOK" měli tu specialitu, že kolům vytvářeli zoubkové chlopničky po obvodu bočnice kola. Jak je vidět na prvotním náhledu na vystřihovánku, platí to i pro Lavinu. Já jsem ovšem nešel touto dnes již strastiplnou a zdlouhavou cestou. Zoubky jsem odstříhnul, z kartonu vyřezal kolečka odpovídajících rozměrů a jimi podlepil originální vystřihovánkové boky kol. Ty jsem postupně olepil běhounem kola. Docela by mne zajímalo, jak si tehdejší modeláři poradili s těmi zoubky. Obě vyrianty - jak tato "ŠOKovská", tak ta častější kdy jsou zoubky na běhounu mají své výhody a nevýhody. Ale tehdejší modeláři nebyli zhýčkaní různými fígly, o retuši možná ani neslyšeli, na desetiny milimetru se nelepilo....a stejně z výsledného modelu měli radost.

Obrázek Obrázek


Je zvláštní, že při oblepování kol běhouny mi pokaždé běhoun běžel prapodivně kamsi šejdrem, já si říkal, že na konci mi to prostě nemůže vyjít. Ovšem prostě jsem namazal hrany, zavřel oči, připlácl a ono to vyšlo. Hotová kola jsem osadil na podvozek již sestaveného vlastního stroje, spoji tak aby byly schovány později pod pásem.

Obrázek Obrázek


Před závěrečným osazením pásů jsem zpracoval doplňky. Jednalo se o zadní nárazník, jakousi vzpěru na podvozku pod kabinou a na samotné kabině přibyly stupačky, madla a reflektory. Pár dílů, a model to docela oživilo.

Obrázek Obrázek


Posledním úkonem bylo osazení pásů. Ve vystřihovánce jsou nakresleny pouze jednostranné pásy, rub se měl začernit. Já jsem si na kancelářský papír vytiskl kopii pásů a získal tak rubovou stranu pro pásy. Je trochu zvláštní, že každý z pásů má mírně odlišný odstín barvy, navíc pro jejich délku museli autoři každý pás rozdělit na 2 části. Což v sobě skrývá drobné úskalí, aby modelář slepil k sobě poloviny s odpovídajícím odstínem. Vcelku nenáročná operace. Jelikož jsem si vyřezal všechny části (4 původní lícové části i 4 dodělané ruby) obou pásů, a vše chtěl k sobě rychle slepit, abych pásy tvaroval ještě za "vlhka", a ač se za mumlání "(nepublikovatelné slovo) dej si na to pozor" jsem k sobě slepil samozřejmě části pásů různých odstínů.

Obrázek


Po dostatečném vytvarování pásů a jejich umístění na kola podvozku můžeme sněžné pásové vozidlo Lavina PZ 800 označit za hotové. Je tomu tak přesně 40 let od vydání onoho časopisu ABC číslo 10 z 21. ročníku s vystřihovánkou, které vyšlo 17. 1. 1977. Model možná může někomu připadat jako přerostlý minibox, ale stačí si uvědomit, že jsme v době právě před 40 lety a je určen spíše začínajícím stavitelů. Vezmeme-li toto v úvahu, stojí před námi vlastně celkem zajímavý modýlek stroje, který díky plasticky zpracovanému podvozku vlastně ani neurazí, a může být naopak zajímavou "retro" součástí modelářské poličky.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Foto dokončeného modelu: Ing. Stanislav Fajkus, použito z http://www.papirovaarcheologie.cz/fotog ... zy/#lavina
Uživatelský avatar
RadekV
Příspěvky: 261
Registrován: pát 20.1.2012 22:23
Bydliště: Kladno

Re: Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Příspěvek od RadekV »

paráda,s těma kolečkama je to tak. Kdysi jsem slepil několik sad se zoubky na bočnicích a docílil jsem vždy toho,že nebyly perfektně kulaté,protože to byly zuby jak hrom :) .
Pravda je ta,že utíkali mnohdy i milimetry ,ale radost to byla i tak . :) ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Příspěvek od yvan »

Nejdřív mě napadlo, že ty kola budeš lepit frajersky s chlopněma jak byly :) Pak sem si přečetl že ne, tak sem čekal klasiku s nasíleným běhounem a ty podlepíš boky k oblepení. Tos mě přece jenom překvapil. Celkem potom chápu, že to vychází šejdrem :)

Pamatuju si ale, že sem snad u valníkové Avie ty kola se zoubkama lepil. Tam byl ještě úzký běhoun a zoubky dlouhé, takže když se vyřezaly (vystříhaly) přesně, tak do sebe zapadaly. Ale i tak to teda nebylo nic pohodlného.
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Re: Lavina PZ 800 / ŠOK / ABC - HOTOVO

Příspěvek od Medium »

S tím olepováním boku pneumatiky páskem běhounu jsem vlastně tak trochu zachoval postup určený autory. A navíc běhouny jsou delší, odpadla nutnost si je naměřit a upravovat. Ale jinak vystřihovánka neskrývá vlastně žádnou zásadní chybu výrazně znepříjemňující stavbu.
Odpovědět

Zpět na „Pásová technika / Tracked vehicles, tanks“