2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Modely soutěžní kategorie PT

Moderátor: jenda.e

Odpovědět
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Listy »

Je to už nějaký čas, co polský kolega na staré verzi fóra (http://papirovemodelarstvi.cz/forum/vie ... 07&start=0) presentoval stavbu protivzdušného raketového kompletu 2K12 KUB v monstrózním měřítku 1:16, umožňujícím takřka absurdní detailnost :shock: . Když pak bylo ohlášeno jeho vydání jakožto běžně prodávaného modelu, zbystřil jsem. A když jsem před dvěma lety v Neratovicích na dotyčný sešit narazil v krabici polského prodejce, neváhal jsem ani minutu! Zevrubná prohlídka archů s díly a zejména návodových kreseb mi dala za pravdu – tohle je materiál pro stavbu Absolutního modelu! Tak jsem si totiž soukromě pojmenoval svůj patlalský ideál: Absolutní model – tak propracovaný a detailní, že na něm nebude co vylepšovat a tak dobře postavený, že už to ani líp nejde!

Obrázek

Nejdřív trocha ostalgie :roll:
Přiznávám, že mám k předloze i jisté citové vazby. Neměl jsem sice tu čest setkávat se s ní přímo, na vojně jsem byl u „protivzdušné“, ale jen u spojařů a tím nejbojovějším vozidlem, s nímž jsem přišel do styku, byla vejtřaska „ s bednou“. Už jsem ale někde psal, že jsem vyrůstal ve městě, mezi jehož atrakce patřila početná „bratrská“ posádka. Na rozdíl od nedalekého Krnova, kde byli umístěni tankáni a jehož ulice vedoucí z nádraží do kasáren a z kasáren na cvičiště dostávali pravidelnou masáž od pásů té dvaasedmdesátek, naše město, jak jsem nedávno zjistil, „hostilo“ podstatnou část střelecké neboli motorizovaně-pěchotní divize. Složení kolon, které se jako zpestření místního denního a často i nočního koloritu, pravidelně sunuly po celé délce hlavního průtahu tak bylo většinou docela nudné – spousta ZILů, GAZů a UAZů v různých verzích, jen sem tam nějaký ten BRDM nebo BTR. Zato když se jednou za čas objevily „pásáky“, to byla show :shock: ! Ruku do ohně bych za to nedal, ale je téměř jisté, že to byla právě tato vozidla či jejich kanónové příbuzné ZSU 23-4 SHILKA (nástavby byly vždy pečlivě oplachtované), která jsme jako kluci stojící u krajnice sledovali s vyvalenýma očima, ohromeni duněním motorů a rachotem pásů, navzdory (ostatně velmi opatrně) projevované nevraživosti našich rodičů. Inu dětství za železnou oponou, kdo nezažil, nepochopí. Na druhou stranu, co by za to i dneska military nadšenci dali ;) . O něco později jsem se s GAINFULem, jak si tento komplet pojmenovali na druhé straně barikády, ještě párkrát setkal, jako s protivníkem či naopak cílem určeným ke zničení při paření svých oblíbených počítačových simulátorů.

Pak trocha povinné faktografie:
Samohybný protiletadlový raketový komplex 2K12-KUB v kódu NATO GAINFUL byl zaveden do výzbroje SSSR v šedesátých letech. V naší armádě je používán od poloviny 70. let. Prodělal několik modernizací a stále zůstává účinným zbraňovým systémem schopným zasahovat létající cíle v malých a středních výškách (od 25 do 10 000 metrů), při rychlostech do 600 m/s. Vozidla jsou řazena do palebných baterií, které tvoří čtyři odpalovací zařízení plus řídící a naváděcí radiolokátor (na stejném podvozku) a přepravníky raket (ZIL 131). Pro bližší informace např. http://www.acr.army.cz/technika-a-vyzbr ... inful-5068 , tamtéž také fotky a „akční“ video.

Obrázek

A taky trocha prvních dojmů …
Mé nadšení z nově získaného kousku bylo poněkud zchlazeno poznáním, že vydavatel tu na nás zase tak trochu „zahrál levou“. Na titulní straně se totiž skví kresba vozidla s označením české armády. Uvnitř sešitu jsem však nic takového nenašel :( . Na dílech bočnic je sice jakési číselné označení (jiné než na kresbě), ovšem české kokardy chybějí – nevadí, stejně by, jak už velí tradice polských vydavatelů, určitě měly chybné pořadí barev. Spravedlivě ovšem budiž řečeno, že vozidlo nenese znaky ani polského ani žádného jiného uživatele. Polské znaky a popisky je možno objednat jako obtisky na stránkách vydavatele. Tamtéž lze rovněž získat sadu plastikových dílů pro vylepšení vzhledu vozidla. Já je zakoupil za rovných 100,- Kč současně s vystřihovánkou, ovšem stalo se tak spíše z úcty k osobě prodejce než ze skutečné potřeby. Nevím, jaká technologie byla při výrobě této „tunningové“ sady použita (osobně bych tipoval odlévání do mýdlového obtisku :twisted: ), ale jistě vím, že jen trochu zručný patlal se bez nich bez problémů obejde.

Přestože mi bylo jasné, že tohle bude běh na hodně dlouhou trať, poprvé jsem do archů s díly zakrojil skalpel předloni na podzim, tedy v době kdy jsem hledal něco, čím bych vyplnil čekání na „pořádnou práci“, kterou mi měl dodat „vrchní konstruktér“ (samozřejmě nikoli Koroljov ale BrutaHans). Nechtěl jsem začínat s ničím velkým, co by pak nedostavěno zbytečně zabíralo místo ve vitríně. Nakonec padla volba na motor, který je sice dosti složitý, přitom se ale jedná o samostatný celek, který je možno sestavit bez návaznosti na ostatní části modelu. Trvalo asi měsíc (bohužel, podobně jako u mnoha polských modelů musím konstatovat, že práce by ubíhala o dost rychleji, kdybych nemusel pracně pátrat v graficky sice atraktivních, ale jinak nepříliš přehledných 3D návodových kresbách :? ), než se mi podařilo vysochat tento silně brutalistní objekt:

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Jen malá poznámka – stojan není původní, zrobil jsem jej, abych zajistil důstojné a bezpečné skladování motoru do doby, než jej bude možno zabudovat na jeho místo. Pohled na výsledek dosavadní práce mě opět přenesl ve vzpomínkách zpět, tentokrát do doby nezralého mládí, během studií na Střední průmyslové škole v Bruntále (jó, to je drsný kraj :!: ). Chodby této ctihodné instituce zdobilo několik podobných kousků železa upravených jako učební pomůcky, některé v částečném řezu. Jako studentíci jsme často trávili přestávky podrobným zkoumáním těchto artefaktů, jejichž konstrukce dokázala pozorného pozorovatele obohatit o mnohé netušené poznatky, což se týkalo zejména míst na první pohled skrytých, využívaných celými generacemi absolventů ústavu k předávání pro život důležitých poselství jako: Zdrávasek ( jinak též zástupce ředitele) je komouš a ***kroť se ve výrazech!***! nebo Válková ze druháku dá každýmu!!! Po té byl motor i s podstavcem umístěn do „depozitáře“ a celý projekt jsem na víc než rok uložil k ledu.

K opětné resuscitaci došlo až koncem loňského roku. Motor byl hotový, logickým pokračováním se jevila převodovka. O něco menší avšak o nic méně detailní:

Obrázek
Obrázek

Nutno uznat, že model zatím mé představy plní – složitěji by to asi udělat nešlo (lépe slepit určitě ano :oops: ). A protože mě stavba docela chytla, rozhodl jsem se pokračovat. Jelikož už nebyla k dispozici žádná další podsestava, kterou bych si mohl jen tak nezávazně slípnout a pak, podobně jako motor s převodovkou coby raritku umístit do vitríny, nezbylo než začít to celé brát opravdu vážně a vrátit se do bodu, odkud stavba podobných objektů obvykle začíná, tedy k sestavení základní kostry. Jakožto zapřisáhlý odpůrce „laserového dopingu“ jsem postupoval klasickou cestou. Podlepování velmi tvrdým 1mm kartónem (dar přítele Góry) a následné vyřezávání spolklo několik večerů, nemluvě o značném počtu odepsaných nožových břitů. Ze spasování prvních několika opravdu velkých dílů jsem měl vážné obavy, ty však vzaly za své, jakmile jsem zjistil, že všechno sedí naprosto dokonale! Pokračoval jsem sestavou zajišťující uchycení pojezdových kol. Na první pohled se sice jedná o nepřehlednou spleť žeber, výztuh a prapodivných krabiček, stykové plochy jsou ovšem vybaveny systémem západek, zámků a dorazů, který vymezuje správnou polohu jednotlivých dílů a prakticky vylučuje možnost jejich chybného slepení. Tady si autor modelu skutečně zaslouží velkou pochvalu 8-) !

Obrázek

Totéž platí o horní části podvozku. Díky „klik-klak“ systému utíká stavba velmi příjemně. Tak příjemně, že jsem se jen taktak na poslední chvíli zarazil. Kdybych totiž slepě následoval návod a nalepil všechny části kostry na jejich místa (týká se hlavně horních panelů), nejspíš bych si definitivně uzavřel cestu k vlepení několika skrytých či normálně zadeklovaných podsestav a to včetně již předem pracně zhotoveného motoru.

Obrázek

Takže konec s „truhlařinou“ a znovu vzhůru do vod klasického patlání. Motorový prostor je záležitost, k jejímuž ztvárnění se odhodlají asi jen ti opravdu zkušení a těžce kovaní borci. Tak to nejspíš zamýšlí i autor modelu, který nejen že jejím dílům přidělil zvláštní číslování, ale pro jistotu ji i úplně vynechal v návodu :? .

Obrázek

Po celou tu dobu, kdy probíhala kompletace pohonné jednotky, mě pronásledovaly dvě zásadní existenciální otázky: co, jestli vůbec něco, z toho všeho bude nakonec vidět? A za druhé, jestlipak se dokončená sestava vejde na místo k tomu určené? Odpověď na druhou otázku přišla záhy a byla příznivá. Až moc. Během sestavování převodovky jsem používal speciálně pro tento účel vyrobenou šablonu, která měla zajistit, aby konečné rozměry zejména vzdálenost brzdových kotoučů přesně odpovídaly nákresu v měřítku 1:1, který je součástí návodu. To si mimo jiné vyžádalo i několikamilimetrové zkrácení pohonných hřídelů. Po vložení motoru a převodovky na jejich místo jsem seznal, že celek se sice vejde, nicméně tam, kde by měly kotouče přiléhat ke stěnám, zejí mezery odpovídající právě těm několika dříve odstraněným milimetrům… :evil: Chvíli jsem sváděl souboj sám se sebou, pak jsem si ale řekl, že když už jsem došel až sem, těch pár kroků navíc mě nezabije, příslušnou část převodovky jsem s maximální opatrností rozebral a délku hřídelů upravil. Teď už nic nebránilo umístění motoru na jeho místo:

Obrázek

Ještě než jsem přistoupil ke zkompletování této části kostry přilepením horního víka, vzpomněl jsem si, že „tam někde“ byla taková jako mřížka, která zakrývala otvor v zadním čele. Letmý pohled na stránku se šablonami potvrdil, že zde bude možno použít můj oblíbený „samodomo“ materiál tj. síťovinu z kuchyňského sítka. Uříznout příslušný kousek bylo otázkou pár minut, stejně jako nalepení a nabarvení khaki „revellkou“. Teď už nezbývalo, než celé to zhora zadeklovat a těšit se výsledkem a hlavně faktem, že z motoru a převodovky přece jen něco vidět bude :) :

Obrázek
Obrázek

Má spokojenost však vydržela jen do druhého dne, kdy jsem při hledání podkladů pro další stavbu zjistil, že ona právě mnou ztvárněná partie ve skutečnosti vypadá úplně jinak :o !

Obrázek

Namísto prosté díry kryté mřížkou je tam něco, co vypadá jako výklopná klapka, obalená pletivem z plotu a vyztužená žebry ( ani ty jsem nikde mezi díly nenašel). Nejdřív jsem samozřejmě proklel sám sebe, za to že jsem zase dřív jednal, než myslel. A pak, při pátrání po tom, jak chybu co nesnáze napravit a hlavně jak to postavit správně, přišel další šok! V návodu, tedy tom grafickém, tahle část vůbec není! Ať jsem jím listoval zepředu dozadu a zase zpět, podrobný nákres této partie jsem prostě nenašel. Teď už je jasné, že absence návodných kreseb pro vnitřek motorového prostoru nebyla náhoda. Autor prostě pár obrázků vynechal :!: Jestli z nedbalosti nebo z úsporných důvodů, Bůh suď. Následoval úprk zpět na internet. Ani z 3D vizualizace zveřejněné na DF toho moc jasného není:

ObrázekObrázek

Obrátil jsem se tedy na stránky vydavatele, odkud jsem už dříve stáhnul velmi užitečná schémata ozřejmující polohu jednotlivých kabelů a vodičů elektrovýbavy. Hádáte správně – nic! V sekci download je sice možnost stažení návodu, ovšem momentálně je nefunkční :cry: . Z fotografií postavených modelů zase vyplívá, že zatím co autor to vyřešil dost šalamounsky

Obrázek

... neznámý mistr modelář, který už toto vozidlo sestavil, zvolil podobně minimalistické řešení jako já:

Obrázek

Resumé: jednou slepené už rozebírat nebudu. Snad se ještě najde příležitost, jak vzniklou chybu napravit. Ostatně, není to poprvé, co mi „polská škola“ udělila lekci z improvizace a nutnosti hledání „alternativních řešení“ :evil: . Každopádně je evidentní, že před dalším pokračováním stavby bude nutno pořádně popřemýšlet. A nejdřív nejspíš o tom, jestli celou tu věc nezasunu zase na pár měsíců či let někam do zadního kouta.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2391
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Brzdič »

Zatím máš stavbu perfektní, jako vždy, ale nevím jak pochodíš dál, neboť jsem slyšel, že model se slepit nedá, protože v něm úplně chybí některé dílky a sestavy jako kola atd.
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Listy »

No, zatím jsem optimista :P ! Rámcově slepitelné to asi bude, soudě podle fotek hotových modelů na netu. Jen asi bude třeba přehodnotit přístup ke stavbě a smířit se s tím, že namísto perfektního materiálu k pohodové stavbě, nám autor naservíroval pouze polotovar, který nelze dokončit bez shánění podkladů a uplatnění značné míry improvizace. Já se nechci opakovat, ale na tohle "specifikum" už jsem u pár "poláků" narazil ...
Uživatelský avatar
bedatruhlar
Příspěvky: 497
Registrován: pát 20.1.2012 22:36
Bydliště: kyjovsko

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od bedatruhlar »

Brzdič píše: jsem slyšel, že model se slepit nedá, protože v něm úplně chybí některé dílky a sestavy jako kola atd.

Ondro ono se mluvilo o modlu 1:25 od Angrafu.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2391
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Brzdič »

Aha, já myslel že je to od stejného auto a jen prodáno vydavatelství, tož tak ať se daří. :)
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Listy »

Tak uběhlo pár týdnů a je načase popsat zase něco z pocitů a dojmů provázejících stavbu tohoto artefaktu. I když napsat něco nového a neotřelého je docela kumšt. No, nebudu to protahovat, opravdu není nutné brousit si svůj ostrovtip tepáním stále stejných chyb, jimiž nám autor ozvláštňuje jinak nudnou cestu ke konečnému vítězství, a tak se pouze zmíním, že k už popsaným a obvyklým záležitostem (chybné, prohozené či dublující označení dílů) tu máme i jednu novinku – rozdílné odstíny barev na jednotlivých listech, naštěstí zatím jen u poměrně drobných součástí. Ewergreenem a kapitolou samou o sobě zůstávají návodové kresby. Zatímco detaily jsou rozkresleny poměrně přehledně, sestavy větších celků a jejich umístění jsou neustálým předmětem dohadů a dohledávání. Co platno, že vydavatel umožňuje ze svých stránek stáhnout schémata, na nichž je opravdu pěkně a přehledně vyznačena poloha jednotlivých kabelů, když pak člověk marně pátrá po tom, kam celou tu bednu včetně kabelů vlastně uložit. Pak nezbývá než zas a znova startovat comp a chybějící informace odečítat z fotek skutečných strojů nebo již existujících modelů… Asi jsem trochu staromilec, uznávám, že náš obor zaznamenal značný rozvoj a při dosahování špičkových výsledků se použití nových materiálů a technologií málokdo vyhne, ale aby řádně zakoupený a profesionálně vytištěný model nebyl postavitelný bez použití PC a trvalého připojení k internetu, to považuji za diplomaticky řečeno, vůči zákazníkovi poněkud nevstřícné :( .

Ale dost řečí. Následující řádky bych rád pojal jako svým způsobem walkarround, který by měl zdokumentovat způsob sestavení a umístění jednotlivých podsestav, hlavně pro ty, kteří by si navzdory mému rádoby vtipnému hodnocení zatoužili tento model postavit. Začínáme na desce, kryjící horní stranu. Do té je zapuštěna šachta s dvojicí (nejspíš) chladičů, několika dalšími „piksličkami“ (asi pojistkové skříně) a spoustou kabelů různých průměrů. Jak už jsem psal, za dráty si autor zaslouží pochvalu, neboť z jeho stránek je možno stáhnout schémata, na kterých jsou vodiče barevně rozlišené, takže není problém zjistit odkud a kam který táhnout.

ObrázekObrázek

Přesouváme se na pravý bok. Vepředu je první skříň a v ní … jak to říct, no prostě spousta krabiček a pár drátů:

Obrázek

Za ní následuje prostor pro uložení baterií:

ObrázekObrázek

A pak kus volného místa. Ve skutečnosti jsou tu dvoje poměrně rozměrná dvířka, ta však na modelu zůstávají trvale zavřená. Jestli za nimi není nic zajímavého a nebo naopak ukrývají něco tak tajného, že k tomu konstruktéra modelu nepustili, netuším. A tak se přesuneme na levou stranu a vezmeme to odzadu. Tady je první malý výklenek a v něm uchycené tři tlakové nádoby. Jejich barva svádí k tomu, považovat je za hasicí přístroje, ale nevím …

Obrázek

A pak je tu tahle podivná věc, na jejíž ztvárnění a sestavení padla většina mého volného času o velikonočních svátcích. Popravdě vůbec netuším, o co jde a pokud se mezi přítomnými najde znalec, rád se nechám poučit:

ObrázekObrázek

A jdeme na finále. Máme co dělat s dvojící skříní identických vnějších rozměrů. Darmo zmiňovat, že jejich umístění z návodu nevyčteme a pikantní je, že se na něm neshodli ani stavitelé modelů, jejichž fotografie jsou umístěny na webu vydavatele :lol: . Nezbývá, než se spolehnout na fotky autorského prototypu. Takže více dozadu přijde tato „bedna“ v níž jsou tři menší bedýnky a pro změnu opět jednou spousta drátů:

Obrázek

Vrcholem této části stavby je sestava elektronických komponent v druhé velké skříni. V bytelném šasi spousta krabiček, tentokrát (skoro) bez drátů, zato se spoustou spínačů. Nedalo mi to a spočítal jsem jednotlivé stavební díly, takže vězte, že pro ztvárnění této sestavy o rozměrech 60X25X20mm je zapotřebí rovných 160 jednotlivých součástek.

ObrázekObrázek

A už zbývá jen jedna skříňka a v ní … pár krabiček a drátků, osobně myslím, že je to tzv. bufík neboli topný agregát, ale...:

Obrázek

Celek zatím vyhlíží takto.

ObrázekObrázek

Původně jsem plánoval ještě dotáhnout prostor osádky a pak to celé „oplechovat“. Nicméně, patlalův čas je vzácný a protože jsem si z Chodova přinesl jiný model, který na mě doslova křičí, abych se mu věnoval, nezbývá mi, než stavbu KUBa „zakonzervovat a zase na pár týdnů, měsíců, let (to snad ne :roll: ) uložit k ledu.
Uživatelský avatar
FrantaP
Příspěvky: 49
Registrován: čtv 28.2.2013 7:08
Bydliště: Mělník

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od FrantaP »

Jů tam je věcí :D . Je škoda že to stavíš na etapy ale na druhou stranu se ti nedivým věnuješ to mu čas např. celý výkend a výsledek je jen nepatrný.Tatra to prostě není a pokud tam jsou ještě jobovky má člověk co dělat dost dlouho.Slepený to je zatim pěkně a držím palce at máš chut to někdy dokončit.
Kárl
Příspěvky: 146
Registrován: úte 24.1.2012 18:40
Bydliště: Třebenice

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Kárl »

Ahoj vypadá to moc dobře, snad tam budeš mít vše, já se málem opupínkoval, když jsem otevřel doma model od Angrafu a zjistil, že mám matroš jen na šest kol. Asi budu muset udělat model tanku po zásahu PTŘS a tvrdit, že chybějící díly se rozlétly do okolí. Kola jsou sice detail, ale co bude chybět dál??
No nic ať se dílo daří, minimálně tak jak se daří do teď. Pecka
Uživatelský avatar
Dody
Příspěvky: 93
Registrován: sob 21.1.2012 2:22
Bydliště: Borský Mikuláš Slovakia

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od Dody »

Co mate vsetci s Angrafom? Model mam doma tiez, uz druhy krat som tie kolesa pocital a vychydza mi, ze mam vsetky.

Edit: Kludne kopte do Angrafu dalej, diely vazne chybaju
bear grylls
Příspěvky: 1
Registrován: pát 22.11.2013 23:21

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od bear grylls »

tá modrá "podivná věc" je odstredivy filter vzduchu :)
lavá zadná strana tie flaše si správne dal na červeno sú to tlakové flaše hasiaceho sytému ROSA
mezi nimi sa nachádza bufík su to len dve krytky ta spodná je výfuk a vrchná sanie vzduchu ak sa nemýlim.
pokial ide o batérie ak chces postavit českú mašinu musís to trošku prerobit. Takto boli zapojene batérie iba v rusku lebo mali 24 voltové. V československu sa používali batérie 12V preto je nutné zapojit ich sério- paralelne(tie vnútorné prepojíš plus pól s mínus) a namiesto zltého káblika použi červený. Ďalej by som ti poradil prerobit tú drevenú kladu a urobit ju z dreva zájdi do parku alebo lesa a odlom nejaký kus dreva a prebrús, prípadne môžeš ešte namotat na tú kladu niekolko závitov toho zltého káblika ten sa tam zvykol namotat ako uzemnovaci kabel. ak budes mat nejake otázky kludne napis
maya11
Příspěvky: 1
Registrován: pon 24.11.2014 12:27

Re: 2K12 KUB /MODEL-KOM / 1:16

Příspěvek od maya11 »

No nic ať se dílo daří, minimálně tak jak se daří do teď. Pecka
Odpovědět

Zpět na „Pásová technika / Tracked vehicles, tanks“