Právě je úte 24.4.2018 21:54

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: SdKfz 2 NSU "Kettenkrad"/Modelik/1:25
PříspěvekNapsal: čtv 22.3.2018 8:19 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Vždycky když jeden model dokončím, tak potom nastává to rozhodování a vybírání co dál. Už jsem měl vybráno ale na poslední chvíli jsem se rozhodl namísto něčeho "zeleného s pořádnýmm laufem" udělat tohoto prcka.
Obrázek
Něco psaní a předloze a TTDéčka jsem čerpal z Panzernetu.

Sdkfz2, či též Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo pouze Kettenkrad, bylo malé polopásové vozidlo německé armády za druhé světové války, určené převážně ke službě ve výsadkových jednotkách.

Původní vývoj měl směřovat toto malé polopásové vozítko jako lehký tahač pro výsadkové jednotky německé armády. Konstrukce byla řešena tak, aby vyhovovala požadavkům na pozemní výsadek z transportního letounu Ju-52 (nikoliv vzdušného výsadku na padácích), čili musel být velikostně vhodný pro umístění v nitru letounu a jeho lehkou výkladku.

SdKfz 2 byl navržen a postaven na NSU Werke AG v německém Neckarsulmu. První návrhy se objevily v první polovině roku 1939 a v červnu téhož roku bylo patentováno. Vizí projektantů bylo nahrazení motocykl více účelovými vozidly se stejnými parametry. To bylo rovněž potvrzeno po německém výsadku na Krétu roku 1941, kdy bylo zapotřebí nasazení lehkých tahačů děl ze strany německých výsadkářů poté, co byly lodě s vozidly potopeny britským námořnictvem. Výsledkem projektantů byl NSU HK 101 Kettenkrad, v armádním označení Sd.kfz 2 (Sonder Kraftfahrzug - speciální motorové vozidlo).

Řízení bylo zajištěno za použití otáčení řídítek, na které bylo napojeno přední kolo. Rovněž bylo možné nepoužít přední kolo, ovšem bylo to doporučováno pouze v nejtěžších terénech, kde nebylo možné použít vyšší rychlost. Při zatočení větším než cca 15°bylo vozidlo automaticky přibržďováno pásem.Ten ovšem byl chráněn gumovými patkami a spojen jehlovými ložisky, což mělo za následek, že pokud byla patka uražena, došlo k okamžitému zničení ložiska a muselo dojít k okamžité výměně poškozené části.
Výroba byla ukončena roku 1944.

V reálu jde o nejmenší z řady polopásových tahačů dělostřelectva, určený původně k vleku kanonů PAK 35/36 ráže 37mm a přepravě jejich obsluhy. Proto je v zadní části místo pro dva lidi sedící zády dopředu. Tato vozítka se ovšem dočkala rozšířenějšího použítí a to v různých podobách:
-tahače letadel na letišti (hlavně Me-262)
-muniční
-pro převoz raněných

Většina vyrobených strojů skončila na východní frontě, kde byl používán pro dopravu v těžkém terénu, hlavně v blátivých cestách, kde zajišťoval dopravu proviantu a munice jednotkám na přední linii či byl používán k pokládání telegrafních a telefonních kabelů. Kettenkaftrad byl jednotkám dodáván i se speciální přívěsy Sd.Anh.1, které vylepšily jeho přepravní kapacitu.

Tato vozítka používala i spojenecká vojska, poměrně oblíbená byla u americké vojenské policie (Military Police - MP), která je používala pro jejich malé rozměry a dobré jízdní parametry při řízení dopravy ve městech. Německá armáda je použila na všech válčištích, zahrnující Afriku, západní i východní frontu, Balkán a Itálii.

Po válce se mimo jiné používaly k velkům remorkérů, v československé Ruzyni byl používán dokonce k tahání pojízdných schůdků k letadlům. V poválečném Německu (bez uvedení západního čí východního) došlo k použití coby jako zemědělského tahače.

Přehled výroby během války:
Neckarsulmu NSU - 7500 kusů (z toho 500 předsériových kusů)
Stoewer Štětín - 1300 kusů

Dalších 500 kusů bylo vyrobeno po válce ve Francii.

délka 3000mm
šířka 1000mm
výška 1200mm
hmotnost 1200kg (1500kg - narazil jsem na rozdílné údaje)
motor Opel Olympia o obsahu 1488cc
výkon motoru 26,5kW při 3400 ot./min
max. rychlost 80km/hod

Palivová nádrž 42 l
Rychlost - cesta 70-80 km/h
Rychlost - terén 45 km/h
Dojezd - cesta 260 km
Dojezd - terén 190 km

Model se mě doma válí už nějakých 13 let. A za tu dobu jsem z něho použil bedny a kanystry, které jsem nutně na něco potřeboval. Takže moto/polopás bude bez obsahu vozíku. A nebo možná úolně bez vozíku...... ještě uvidím.
Foto originálu a tradáááá do práce
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.3.2018 9:15 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Příspěvky: 1242
Bydliště: Matka měst
Jé, to je dobrej drobek. Taky ho mám někde v nějaký krabici, někde jsem ztratil nějaký díly a přišel o motivaci to dodělat. Hodně vtipná sestava jsou hnací kola :D Možná bych ho mohl vymést ze skříně a něco s ním zkusit vymyslet :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 27.3.2018 13:42 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
No prcek to teda je. To je fakt. A hnací kola vypadají docela fajn. Jenom jsou docela drobné ale s nasazenou optikou to snad zvládnu :)
A teď ke stavbě. Začal jsem sestavovat vanu a blatníky. 13 let očumování tohoto modelu v placatém stavu mě dalo pocit, že vím jak na to. Ale ouha...... Prostě příště si musím pamatovat, že je dobré se občas podívat do návodu. Ušetřil bych si spoustu práce s odřezáváním už přilepených dílů. To samé se mi stalo i u motoru. Tam jsem při kochání u již sestaveného motoru zjistil že mě přebývá jeden díl, bez kterého je motor o třetinu nižší :roll: Moje blbost..... Jinak co do přesnosti modelu....nemůžu říct ani slovo. To málo (vypadá to jako málo ale je toho docela dost) co je zatím sesavené sedí jako ..... na hrnci.
Obrázek Obrázek Obrázek
Příště už to snad bude bez zbytečných zmatků a přehmatů :?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 31.3.2018 0:29 
Offline

Registrován: úte 24.1.2012 22:26
Příspěvky: 315
Bydliště: Praha
Ahoj, no jedeš pěkně a předloha je taky moc hezká, těším se na výsledek který bude zase perfektní


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 3.4.2018 11:13 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Díky. Doufám že se bude na co dívat, protože nějak se mě zatím nedaří.
Na tak malém a docela jednoduchém modelu jsem stačil udělat chyb jak maku. Motor mě uletěl trošku doprava, zadek se mě malinko zkroutil ale jelikož ještě není přilepený, tak se to snad podaří ještě zachránit. To jsou věci které nepůjdou moc vidět a nebo se s nima dá ještě něco udělat. Ale když jsem tvaroval vršek nádrže tak mě dokonale popraskal tisk. :?
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 3.4.2018 20:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Příspěvky: 124
Bydliště: Jablonné nad Orlicí
Mám tenhle model objednaný ve sběrce a když na to tady koukám tak se nemůžu dočkat než to příjde.Jde ti to pěkně, je to zajímavá a neokoukaná předloha.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 4.4.2018 12:43 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Vojta S píše:
Mám tenhle model objednaný ve sběrce a když na to tady koukám tak se nemůžu dočkat než to příjde.Jde ti to pěkně, je to zajímavá a neokoukaná předloha.


No paráda. Tak to tady za chvilku bude další účastník moto/polo GP :lol: A určitě bude bez chyb, které jsem tam nasekal já :?
Dodělal jsem pár drobností a pustil jsem se do toho pokrouceného zadku. Trochu jsem se ho snažil narovnat ale s ne moc valným úspěchem. Na poslední fotce je vidět jak je celý zadek "krásně" do vrtule......Prostě s tímto modelem se rozhodně chlubit nebudu
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 8.4.2018 8:18 
Offline

Registrován: sob 21.1.2012 8:30
Příspěvky: 76
Bydliště: Valečov
Citace:
Prostě s tímto modelem se rozhodně chlubit nebudu


No já myslím,že je to i tak dost dobrý ;) ,ale hlavně přece polatí:
Nelepší je mít to dokončený !!!

Mě se dařit alespoň z poloviny jako tobě tak jsem šťastnej jako blecha ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.4.2018 14:08 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Díky. Model samozřejmě dokončím a doufám že s uspokojujícím výsledkem
Poslední dobou není moc čas na lepení, tak jsem spáchal jen hnací kola. Ona to je fakt taková "vtipná sestava" Ale mám ji za sebou a můžu pokračovat pojzedovýma kolama.
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.4.2018 12:44 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Něco málo pojezdových kol
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.4.2018 21:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Příspěvky: 327
Bydliště: Břeclav
Dobře ty jedeš... já ti nevím, buď mám rozostřený monitor nebo nebo šilhavé oči, ale furt nemůžu najít ty chybky, které popisuješ :D Mě se to zdá sakramentsky dobře a čistě slepeno ;) Jen tak dál, těším se na další postup


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.4.2018 13:26 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
zkooter píše:
Dobře ty jedeš... já ti nevím, buď mám rozostřený monitor nebo nebo šilhavé oči, ale furt nemůžu najít ty chybky, které popisuješ


Naštěstí jsou fotky tak nekvalitní, že ty chyby nejsou moc vidět :lol: Zroucený zadek se mě podařilo hrubou silou trochu narovnat. Ale s tím popraskaným papírem na nádržích už nic neudělám. No moje blbost... měl jsem to tvarovat když byl papír vlhký od lepidla :roll:

V noci bylo trochu čsu na lepení, tak jsem postavil "pásové kolo" na pojezdy. Nebylo to dvakrát jednoduché ale podařilo se
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.4.2018 15:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 2.11.2017 10:21
Příspěvky: 19
Bydliště: Úhelnice Okr. Mladá Boleslav
Paráda, pěkně prcek roste! ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.4.2018 12:33 
Offline

Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Příspěvky: 598
Bydliště: Hodonín
Díky.
Pásová část polopásu je konečně na pásech
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: soudekCZ a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz