|
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 27.1.2011 13:26 čt Předmět: T-55A / ex-GPM / 1:120 - DOKONČENO |
|
|
Technika ČSLA II.
T-55A
Původně jste si sice odhlasovali, že dalším modelem má být hasičský speciál Laurin & Klement 125. Bohužel jsem ale zjistil, že na tento stroj mám méně podkladů než jsem si původně myslel. Takže v tuto chvíli připravuji náhradní model meziválečného hasičského vozu. Než začnu psát o jeho stavbě, rozhodl jsem se o drobnou vsuvku se strojem, na který jsem se chystal skoro dva roky. Dnes tedy rozjíždím vlákno o stavbě sovětského tanku T-55A v barvě ČSLA.
O předloze
Tento tank patří mezi poměrně dobře známou techniku, takže úvod dnes vezmu rychle. Střední tank T-55A je v československé licenci vyráběný sovětský tank. Výroba probíhala v letech 1967-82 v ZTS (Závodech ťažkého strojarenstva) Martin.
Základní technicko-taktické údaje:
Posádka 4 muži
Délka s kanónem 9000 mm
Šířka 3270 mm
Výška 2350 mm
Světlá výška 425 mm
Bojová hmotnost 36 tun
Motor: V-55A ? čtyřtaktní vznětový kapalinou chlazený s výkonem 427 kW při 2000 otáčkách/min
Rychlost na silnici: 50 km/h
Rychlost v terénu: 27 km/h
Výzbroj: kanón D10-T2S, sekundární výzbroj spřažený kulomet PKT, protiletadlový kulomet vz.36/48M DŠKM
Vyrobeno: 3 820 kusů
O modelu
Přestavba polských modelů pro mě patří mezi ty zajímavější. Modely jsou zpravidla velmi detailně propracované. Při zmenšování tak většinou musím model zjednodušovat spíše než doplňovat detaily.
Podvozek jsem se snažil co možná nejvíc zachovat podle původního modelu. Takže spousta drobných dílků... V tuto chvíli mám pod skalpelem pojezdová kola a v nůžkách blatníky.
Trochu oříškem bylo tvarování věže tanku. Moc ostrých hran na ní nenajdeme. Také původní způsob připevnění spodního a vrchního dílu se mi nehodilo, takže jsem ho drobátko upravil - oba díly jsem přilepil pomocí vlepení tenkého papíru.
Jirka Z.(ml407). _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."
Naposledy upravil ml407 dne 15.4.2011 13:27 pá, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 31.1.2011 12:38 po Předmět: |
|
|
Postup v práci. Doplněny byly prostory nad pásy. Další drobotinou v práci byl výfuk.
Většinu času ale zatím polykají pojezdová kola. Tank má celkem deset pojezdových kol. Postup sestavení ukazuje alespoň v náznaku první fotka. Na druhé jsou další drobounké dílky pro dotvoření plasticity kola ? rozměr zhruba 2x3 mm. Po vyřezání je nutné ještě dílek zohýbat. Přiznám se, že po pojezdových kolech na LVT(A)-4 je to zase zkouška trpělivosti a roztřesenosti rukou...
Jirka Z.(ml407) _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..." |
|
Návrat nahoru |
|
 |
rybak

Založen: 30.10.2006 Příspěvky: 435
|
Zaslal: 31.1.2011 18:27 po Předmět: |
|
|
Proč na pojezďákách necháváš ty chlopně? Při tak malém měřítku jsou určitě zbytečné. _________________
 |
|
Návrat nahoru |
|
 |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 28.2.2011 12:38 po Předmět: |
|
|
Tak zase drobný posun v práci. Tenhle víkend jsem po nějaké době dostal chuť si večer sednout k modelům a něco málo spatlat. Nejprve ale odpověď na dotaz: možná máte někdo jiné zkušenosti, ale podle mě chlopně ani u malých koleček nejsou nikterak zbytečné. Samozřejmě nejsou nutné, ale co mám vyzkoušeno ? mnohem lépe se dává dohromady pravidelnější tvar kola. Já u kol těchto rozměrů používám chlopně většinou jen na jedné straně právě kvůli lepšímu vytvarování kola. Druhou stranu (zejména pokud je ještě nějak tvarovaná jako právě tady) vlepuji do stabilizovaného tvaru kola již natupo.
Jak pokračuje práce? Dopřipravil jsem podvozek na připevnění pojezdových kol, která se na stole pomalu pěkně vršila až byla všechna hotová. Zbývalo jen nabarvit. No a včera večer se tank již postavil na svoje pojezdová kola. Chybí ještě vodící a postaví se i na připravený pás.
U věže jsem si pohrál s dělem. Docela oříšek bylo slepit dělo při jeho zužujícím se tvaru tak, aby mělo kruhový průřez a ne nějakou ?zpláclotinu?. Kupodivu se mi hlaveň podařila již na první pokus. Drobná ploška se objevila pouze u ústí hlavně, ale podařilo se mi ji jehlou vyrovnat. Musím se přiznat ? když jsem před sebou měl vystřižený díl hlavně, tak jsem nevěřil, že se mi ho podaří takto bezproblémově dát dohromady. Docela příjemné a povzbudivé bylo osazení děla do věže.
Jirka Z. (ml407) _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..." |
|
Návrat nahoru |
|
 |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 4.4.2011 15:25 po Předmět: |
|
|
Po dlouhé době sic nevelký, ale přesto alespoň nějaký posun. Textovou část dnes vezmu rychle. Dlouho jsem se nemohl rozhoupat k dokončení vodicích kol a pásů. V tuto chvíli ale jsou hotové a v podstatě chybí už jen kupa vezených beden a nádrží. Nějaké drobnosti ještě chybí na věži, ale také zde je většina vystupujících částí hotova.
 _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..." |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Lukáš

Založen: 17.2.2006 Příspěvky: 1392 Bydliště: Brno
|
Zaslal: 4.4.2011 19:31 po Předmět: |
|
|
Škoda, že je to tak pomačkané, horní plát na věži taky nějak nesedí  _________________ na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT) |
|
Návrat nahoru |
|
 |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 15.4.2011 13:26 pá Předmět: |
|
|
Přestavba tanku T-55A je hotová. V tuto chvíli již není moc co psát. Od poslední reportáže bylo nutné doplnit jenom několik drobností na věži a bedny na bocích tanku. U věže jsem se nakonec rozhodl provést zjednodušení ? ubral některé prvky z věže.
Závěrem fotky hotového modelu.
Tank T-55A jsem sice již dokončil, ale s konstrukcí jako takovou ještě nekončím. V budoucnu bych rád podvozek dále využil ke stavbě některých modifikací vzniklých na podvozku tohoto tanku. A jaké jsou varianty, na které bych se v budoucnu rád podíval:
MT-55A ? mostní tank, půjde o přestavbu modelu Mistra arch. Richarda Vyškovského z ABC, k přestavbě se chystám již v dohledné době
UOS-155 Belarty ? speciální ženijní prostředek slovenské výroby na podvozku tohoto tanku, podklady v tuto chvíli mám snad dostatečné, případně to jistí VTM Lešany, kde mají tento stroj vystaven (stroj, který byl zkoušen AČR, do výzbroje naší armády se nakonec nedostal)
T-55AM2 ? tento nebo jiný velitelský tank, momentálně sbírám podklady
T-55C-2 Favorit ? tank určený k výcviku posádek, na standartním podvozku T-55A se nachází speciální bezhlavňová věž, v současnosti ve stavu sbírání podkladů
VT-55A ? vyprošťovací tank, v současnosti ve stavu sbírání podkladů
Jirka Z. (ml407). _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..." |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Brzdic Moderátor

Založen: 20.9.2006 Příspěvky: 2379 Bydliště: Brno
|
Zaslal: 17.4.2011 11:01 ne Předmět: |
|
|
Viděl jsem to na Chodovně a je to úlet. Ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že to měřítko je docela zabiják těch detailů. Ale vyvracet ti to nebudu v diorámách jsi mi to objasnil proč to tak děláš. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
ml407

Založen: 9.4.2009 Příspěvky: 109 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 18.4.2011 10:28 po Předmět: |
|
|
Brzdiči, o tom, že v mnou používaném měřítku detaily trpí není sporu. Já to vím a je mi to jasné, že nikdy nebudu schopen na své drobotině mít tolik detailů jako skutečný vůz nebo i předlohový model jako v tomto případě. Ale snažím se jich dělat co nejvíc. Akorát si nemyslím, že by tenhle drobeček byl ve srovnání s tvým Hindem a dalšími věcmi, co jsi měl na Chodově takový úlet.  _________________ Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..." |
|
Návrat nahoru |
|
 |
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|