Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Tatra 815 SOT/Ripper Works/ 1:32 / BETATEST - HOTOVO
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 16:42 pá    Předmět: Tatra 815 SOT/Ripper Works/ 1:32 / BETATEST - HOTOVO Citovat

Je tomu několik dní, co se na tomto fóru objevilo vlákno upomínající na 160. výročí založení naší nejstarší a mezi modeláři také nejoblíbenější automobilky. Než se vážení patlaboys and girls dohodnou, který že tahač, sklápěč či hasičskou stříkačku by bylo k tomuto jubileu nejlépe ztvárnit, mám pro vás návrh: pojďme zkusit, slovy britských klasiků, něco úplně jiného Exclamation

Tatra bojující v poušti ? Až do ne dávna tato věta evokovala u motoristických příznivců tak maximálně představu dakarského speciálu, ženoucího se písečnými dunami Afriky, či po novu Jižní Ameriky. Bohužel, na mapě světa zůstává dost míst sužovaných bojem, při kterém nejde o vteřiny či etapová vítězství nýbrž doslova a do písmene o život. Jedním z takových je už hezkých pár let Afghánistán, ve kterém v rámci mezinárodních sil působí i speciální jednotky Armády České republiky. Jedním z úkolů, které naši vojáci v drsném prostředí afghánských hor zajišťují, je doprovod a ochrana zásobovacích konvojů. V této roli se už v minulosti osvědčily tzv. guntrucky, tedy částečně opancéřované a silně vyzbrojené náklaďáky, suplující v podstatě roli obrněných transportérů ovšem s nesrovnatelně nižšími pořizovacími náklady. Dva exempláře těchto speciálních bojových prostředků postavených na podvozku osvědčené Tatry 815 používal i kontingent AČR.



A právě toto veřejnosti nepříliš známé avšak svým vzhledem i určením bezesporu velmi atraktivní vozidlo si za předlohu pro svůj nový model vybral neúnavný konstruktér, zuřivý vydavatel a oblíbenec všech milovníků autentických kamuflážních odstínů dr. BrutalHans. Mojí maličkosti pak připadl čestný úkol, převést jeho vizi do 3D podoby. Ještě než se pustíme do samotného rozboru stavby, snad se dottore nebude zlobit, když prozradím, že model původně vznikal jako ? slovy autora - ?poměrně jednoduchá záležitost? ( vždyť i to auto je jednoduché, postavené na podvozku očesané verze určené k exportu do rozvojových zemí ). Postupem času však došlo k ?drobným? změnám Very Happy , které nakonec vyvrcholili tím, že konstruktér odhodil veškeré zábrany! ( Tedy aspoň doufám, pokud má ještě nějaké rezervy, máme se v budoucnu na co těšit ). Jsem si vědom, že mohu být obviněn z reklamní velkohubosti, nicméně přesto si dovolím prohlásit, že máme co do činění s nejpropracovanějším a nejdetailnějším technickým modelem, jaký kdy v Čechách vyšel ( snad s čestnou výjimkou legendárního Omron/Repsol porsche 962 Michala Antonického ) a který hravě poráží i většinu polské konkurence bez ohledu na rozdíl v měřítku Cool . Ale dost chvály, pojďme na věc:

Stavba začíná od přední masky, která hodně napoví, o co tu vlastně půjde



Podvozek je klasický tatrovácký



Autor, zastávající heslo evoluce, nikoli revoluce, zachoval vše osvědčené a navrch přidal pár důležitých detailů: ?prachovky?, tedy gumové manžety kryjící klouby poloos ? výrobně náročné, nicméně ve výsledku velmi pohledné:



Realističtější uchycení dostaly i teleskopické tlumiče:



A zlatý hřeb ? vzduchové měchy odpružení zadní nápravy:



Před rokem, při představování 813, si někteří znalci stěžovali na příliš zjednodušený motor. Věřím, že proti tomuto ztvárnění pohonné jednotky námitky nebudou:



A to se ani nezmiňuji o takové maličkosti, jako, že motor bude v konečném důsledku prakticky neviditelný. Kabina se totiž ( v naprosté shodě s originálem ! ) díky umístění čelních pancéřových plátů prakticky nedá odklápět.
Samotná kabina je v provedení ?kabriolet?, takže stavba zjednodušené verze bez interiéru tentokrát nepřipadá v úvahu:




Jedna z věcí dělající z náklaďáku bojovníka ? přídavný čelní pancíř.



Jeho ukotvení na rámu kabiny je z těch detailů, které vyzkouší patlalův um a trpělivost na samou hranu. Ale vyplatí se to:



Korba a její pancéřování. Tady lze říct v podstatě jen to, co platí o celém modelu: složité ale efektní:



Patří k dobrým zvykům autora oživit každý model nějakým tím funkčním hejblátkem. V případě ?afgánské? tatry to jsou (kromě už obligátní natáčecí přední nápravy) především tato elegantní otevíratelná dvířka:



Jak se dalo očekávat, řádně ?chlupaté? ( tvarově složité) jsou i spodní partie:



Ačkoli jsem se snažil postupovat podle písemného návodu, který tuto operaci zařazuje až na samotný závěr, prostě jsem to už nevydržel a musel postavit auto na kola! Autor tentokrát povolil použití dezénů už u prototypu (díky TEO za včasné zaslání i udělené rady Very Happy ), což, jak už tak u vypalovaných součástí bývá, zvedlo konečný dojem o pěkných pár procent. Vystřihovánka samozřejmě umožňuje i postavení bezlaserové verze:



Dál už je to taková ta patlaská pohoda ? kastlíky, úchyty, žebříky ?



Opět něco pro hračičky: výklopné nastupovací schůdky a sklápěcí sedačky pro obsluhu zbraní:



K příznivému dojmu přispívá i poměrně značný počet kusů vezeného nákladu a vybavení: bedny s municí, kanistry a vyprošťovací ?písečné? plechy ? jasný důkaz toho, že stopy rodokmenu tohoto zajímavého bojového prostředku vedou až kamsi daleko do dakarské pouště:



A samozřejmě to hlavní, co dává guntrucku jeho podstatný charakter ? zbraně. V tomto případě granátomet, jeden těžký a dva lehké kulomety. Na jeden náklaďák až až, zvlášť když k výzbroji běžně patří ještě ?erpégéčko? (raketově poháněná pancéřovka) a samopaly členů posádky.



A nyní už, dámy a pánové, "velkej hrbáč "pěkně pohromadě Razz :





[/url]

Pro ty, kteří mi i po shlédnutí všech fotografií stále nejsou ochotni uvěřit, že zde máme co do činění s počinem, jež klidně snese označení ?supermodel?, mám ještě jeden argument. Já sám je nepočítal, ale, jak mi těsně před dokončením sdělil značně vyčerpaný autor, počet jednotlivých součástí se nakonec přehoupl přes magickou hranici 1000 Exclamation a to je na ?celkem jednoduchý? dvounápravový náklaďák opravdu dost! Historický přínos této vystřihovánky však spočívá hlavně v tom, že Dr. Ripper, jež se až doposud realizoval pouze v oblasti vyloženě civilních či sice vojenských ale v podstatě pouze pomocných vozidel, tímto modelem vstoupil na půdu skutečných bojových prostředků. Dal tak do budoucna naději nám všem, kteří již léta voláme po kvalitně zpracovaných modelech bojových vozidel používaných československou armádou či oběma jejími nástupkyněmi.
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Brzdic
Moderátor


Založen: 20.9.2006
Příspěvky: 2379
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 17:29 pá    Předmět: Citovat

Super práce, oba, jak Listy tak doktor. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mauricio



Založen: 4.11.2006
Příspěvky: 58
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 17:31 pá    Předmět: Citovat

Shocked Shocked
Tohle už bude nějaká autorova nemoc... Některé ty detaily, to je brutální. Ale jinak pěkný Smile
_________________
Normální je být originálně nenormální.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 17:41 pá    Předmět: Citovat

A nejenom že autor vstoupil na pole vojenské techniky, ale také si udržel svou klasickou velikost 1:32. I v tomto měřítku dokázal udělat velice precizní a detailní model.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 17:54 pá    Předmět: Citovat

Tak to je paráda, opravdu...
Jen bych si ne-odpustil ty lesklé pneu.
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:00 pá    Předmět: Citovat

Jm9454 byl jsi na vojně? A viděl jsi jak se lesknou pneumatiky po pracech co se dělají při přechodu na zimní nebo letní provoz. Pro lepší vzhled je borci natírají glycerinem a to je pak docela pěkně lesklé - skoro jako nové. Takže mě osobně ten lesk zas tak nevadí.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Aikom222



Založen: 22.11.2009
Příspěvky: 240

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:08 pá    Předmět: Citovat

Shocked Parádní práce Wink tento kousek musím prostě mít Twisted Evil

Jinak TEO souhlasím s tebou ... po glycerinu se kola leskly opravdu skoro jak nová Wink
_________________

Rozpracované: M4A3 Sherman, M25 Dragon Wagon
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Alin



Založen: 6.1.2007
Příspěvky: 254

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:09 pá    Předmět: Citovat

Opravdu pěkný kousek Shocked Shocked
Ad lesk:Po příjezdu z cvičení (cc 12.00hod) pluk najel na mycí rampu (jednu) Technika musela být do 22,00 v parku, takže kdo se dostal na rampu umýval, zbytek odřel nejhorší bahno kartáčem na mazlák a pak se "mylo" stříkací pistolí. Kola gumoasfaltem, korby a boudy khaki acetonkou. V 22,00 byly všechny auta čisté a lesklé Laughing Laughing

PS: toto se dělo na přelomu osumdesátých a devadesátých let, nyní snad už i na vojně vládne rozum
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:15 pá    Předmět: Citovat

to jm 9454: Čekal jsem, kdy se ozveš Exclamation Very Happy Já osobně si pamatuju, že jsme při "přechodech" natírali pneumatiky krémem na boty Exclamation Jinak ale jde o to, a už jsem o tom mockrát psal, že model je jakožto zkušební kus tištěn na pololesklý papír, což prozpívá vzhledu "plechových" partií ale škodí pneumatikám. Věř, že jsem provedl několik pokusů, jak sjednotit matný vzorek a lesklé boky ( tuha, pastel, velmi zředěná tempera, dokonce jsem se pokoušel pneu přebrušovat superjemným smirkem ) ale lepšího výsledku jsem prostě nedosáhl. Rolling Eyes
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:28 pá    Předmět: Citovat

jéjej, zase jsem ten špatný Rolling Eyes
Teď nevím, jestli jsi Listy chtěl napsat, že kdo se ozve, a nebo jsi vážně čekal na mě.
Jinak na vojně jsem nebyl, (měl jsem jít k hradní stráži, nebo paragánům)
O mazání kol vím, spíše z výstav traktorů - dokonce jsem se setkal se spešl jemným olejem ve spreji na stříkání kol:shock: .
Přeci jen se těším až to někdo slípne a hodí tomu lehoučkou tuniku...teda lehoučké zaprášení.
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Alfik



Založen: 18.3.2008
Příspěvky: 302
Bydliště: Velká Hraštice 95

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:32 pá    Předmět: Citovat

Nejen na vojně,ale i na tuning autech jsou vidět lesklé gumy.Existuje na to spešl přípravek.
_________________
Hotovo:Pár dakarských modelů, nějaký ten náklaďák,hrady,kostel v Poštorné
Rozpracováno:Pražský Hrad,valník k Liaz s hydraulickou rukou,
Motto:Neberte život příliš vážně,stejně z něj nevyváznete živí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Tomys
Moderátor


Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 2434
Bydliště: Sparta, Greece

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:46 pá    Předmět: Citovat

TEO - doufám že nezústane jen u dezénů a vytvoříš na tuhle káru nějakej spejšl aršík....
_________________
This is SPARTA !!!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 18:49 pá    Předmět: Citovat

to jm: no, řekněme, že jsem čekal, kdy se někdo ozve a vůbec mě nepřekvapilo, že jsi to byl zrovna ty Razz .
Jinak, chlapy, už se na ty pneumatiky vykašlete, je to PROTOTYP Exclamation Ale stejně musím složit poklonu TEOvi - ty jeho dezény jsou naprosto dokonalé. Když jsem lepil ty "zuby" na boky, pořád jsem si říkal, že něco musí chybět, ale je to nachlup Exclamation Very Happy
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 19:07 pá    Předmět: Citovat

Marku, tak to jsem velice rád, že dezének společně s bočními figurami padnul na kolečka jako ulitý. Potěší, když je vše OK a vykonaná práce s tím, pak není nadarmo.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Swab



Založen: 27.2.2009
Příspěvky: 707
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 20.8.2010 19:29 pá    Předmět: Citovat

to mě po.... je to asi púl roku co sem kní scháněl kde co že si jí splácnu jen tak v bílé ale teď no .....můžu smazat tučnou složku tady se asi tuning konat nebude a kdy to bude pro svět nějak sem to ve vláknu nechit????
_________________
u každýho modelu se dá něco upravit !...........
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com