Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


LVT(A)-4 / Ex-Parodie / 1:120 - HOTOVO

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Pásová technika / Tracked vehicles, tanks
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  

Jaký model má být další?
Avia Ba-33
27%
 27%  [ 5 ]
Avia B-534
61%
 61%  [ 11 ]
Aero A-18
11%
 11%  [ 2 ]
Celkem hlasů : 18

Autor Zpráva
ml407



Založen: 9.4.2009
Příspěvky: 109
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 3.8.2010 11:21 út    Předmět: LVT(A)-4 / Ex-Parodie / 1:120 - HOTOVO Citovat

Před časem jsem u vlákna o stavbě OT-62 nechal hlasovat, jaký model má být další. Hlasování vyhrál americký obojživelný tank LVT(A)-4. Přestože letní měsíce mě příliš v modelářském úsilí nepodporují (spíše naopak), rozjíždím vlákno o stavbě tohoto modelu.

Něco málo o historii

Při postupu amerických jednotek za druhé světové války po ostrovech v Pacifiku se poměrně dobře osvědčila obojživelná výsadková vozidla. Díky jejich úspěšnosti se nabízela otázka, zda nevyužít tato vozidla kromě převozu pěchoty také k nesení zbraní. První obojživelný tank byl vyroben v prosinci 1943 a nesl označení LVT(A)-1. Zkratka znamená Landing Vehicle Tracked Armored ? tedy vyloďovací vozidlo pásové obrněné. První obojživelný tank nesl protitankovou výzbroj, dále kulomety Browning proti pěchotě. Na ostrůvcích v Pacifiku se americké jednotky však spíše než s tanky protivníka setkávaly s bunkry a pevnostmi, proti kterým nebyl tento typ výzbroje vhodný.

Proto v roce 1944 začala výroba vyloďovacího tanku LVT(A)-4. Oproti typu 1, která byla opatřena upravenou věží tanku Stewart nesl věž ze samochodného děla M8, výzbroj tvořila krátkohlavňová houfnice ráže 75mm. Několik strojů bylo místo houfnice osazeno plamenometem Ronson. Změny také doznala zadní část vozu, kde byla vypuštěna dvě kulometná střeliště, kulomet zůstal jen v přední části. V pozdější době se těžký kulomet nahrazoval dvěma lehkými. Díky této úpravě postrádal tank účinnou obranu proti japonským pěším vojákům, kteří často využívaly nedostatku použité věže ? ta byla shora otevřená.

Amtank, jak byly tyto tanky ve zkratce označovány, byly nasazeny zejména na Tichomořském bojišti, použity byly i při některých vyloďovacích operacích v Evropě. I přes některé nedostatky v konstrukci řada tanků přežila válku a mnoho bylo nasazeno ještě v Korejské válce.

Základní technická data
Délka: 7950 mm
Šířka: 3250 mm
Výška: 2550 mm
Hmotnost: 11340 kg
Rychlost plavby: 10km/h
Rychlost na souši: 40km/h
Vyrobeno: 1890 kusů

K předloze:

Tank LVT(A)-4 dělám jako předělávku modelu od společnosti Parodia ze sešitku Normandie camp. Původní model je v měřítku 1:87 poměrně jednoduchá vytřihovánka. Můj ?remake? dozná řadu změn ? půjde zejména o modelový podvozek a spoustu detailů na voze. Zároveň nebude použita původní trojbarevná kamufláž. Tank bude pokryt nepravidelnými poli světlé pískové a oceánově šedé barvy. Zbravení a marking bude odpovídat podobě strojů používaných v srpnu 1944 při vylodění na ostrově Tinian.

Model

Jak jsem již psal na začátku ? přes léto se mi nějak nedaří pořádně pracovat na modelech. Přesto nějaký progres již je. Model je i s detaily rozkreslen, slepena je základní část modelu. Hotové jsou již i některé detaily na pravé straně modelu (jak je patrné z druhé fotografie).


Základní díl před sestavením a v aktuální podobě.

Aktuální stav práce: podvozek a věž. Podvozek je lehce komplikovaná věc, hlavně značně pracná. Sestává totiž ze dvou vodících kol a poté 13 pojezdových koleček... Je to tak trochu titěrná práce Wink . Věž udělám lehce jednudušší, než by mohla být. Jak již bylo uvedeno v popisu vozu, jde o otevřenou věž. Pokud nebylo nezbytné mít věž v bojové pohotovosti, byla často zakrývána plachtami nebo plátěnými překryty. Já plánuji udělat věž právě v zakryté podobě.

Stejně jako minule přidávám hlasování k dalšímu modelu. Jirka Z.
_________________
Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."


Naposledy upravil ml407 dne 18.11.2010 17:46 čt, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ml407



Založen: 9.4.2009
Příspěvky: 109
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 10.8.2010 12:50 út    Předmět: Citovat

Lehký posun práce kupředu.

Dal jsem dohromady základ věže tanku.



Spoustu času bere "hafo" pojezdových koleček, navíc poměrně titěrných... Pro představu - podložka má mřížku 1x1 cm. Rolling Eyes Hotová zatím není ani polovina veškerého počtu potřebných koleček...

_________________
Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bundes



Založen: 1.9.2010
Příspěvky: 1

PříspěvekZaslal: 1.9.2010 18:52 st    Předmět: Citovat

Koukám že již nejde hlasovat, ale jestli tě to zajímá byl bych pro Avia B-534
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ml407



Založen: 9.4.2009
Příspěvky: 109
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 6.9.2010 11:48 po    Předmět: Citovat

Po delší odmlce způsobené nedostatkem času (kdyby tak měl den xy hodin... Rolling Eyes ) přináším další posun prací na modelu. Hotové jsou boční části tanku i se spoustou pojezdových koleček (jak je patrné na druhé fotografii, ještě není úplně dokončeno nabarvení koleček, místy prosvítá bílá). Sice se chvílemi jednalo o útok na moji psychiku, ale vydržel jsem to a kolečka jsou na světě.


Tentokrát dopadlo hlasování poměrně jednoznačně. Takže po dokončení LVT začnu pracovat na Avii B-534.
_________________
Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ml407



Založen: 9.4.2009
Příspěvky: 109
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 9.11.2010 12:22 út    Předmět: Citovat

Opět mohu ohlásit nějaký ten progres stavby.

Po spoustě malinkatých koleček jsem se pustil do bočních partií nad pásy. Zatímco originální vystřihovánka je má ploché, já se pustil do jejich ?zplastičnění?. Výsledek vypadá (alespoň podle mě) obstojně.


Posléze jsem se pustil do zadní partie tanku. Kromě nějakých drobností tady bylo hlavním úkolem udělat mřížky, které se nachází v zadní části blatníků. Při lepení jsem si připadal tak trochu jako český velikán Jára Cimrman ? objevoval jsem totiž jednu slepou uličku za druhou... Rolling Eyes Zprvu jsem se obával deformace jednotlivých prvků mřížky při lepení. V první verzi jsem zkompletoval obvodový rám do kterého jsem se snažil vlepovat jednotlivé příčky ze 160 gramové čtvrtky. Po prvním pokusu přišel první problém ? mřížka byla příliš silná. Druhý pokus: opět hotový rámeček, do kterého jsem vlepoval mřížku z kancelářského papíru (80ti gramového). Prvky mřížky byly dostatečně tenké, ale deformovaly se. Pokus číslo tři byl stejný jako předchozí, jenom na vlepované prvky jsem místo kancelářského papíru použil třísky. Články mřížky byly opět správně tenké, špatně se ale vlepovaly na správné místo a udržovala se potřebná rozteč. Přeci jen vlepit 7 drobných věcí do rámečku velikosti zhruba 3x4 milimetry bylo i na mě moc. V dalších pokusech jsem nechal rámeček otevřený, v něm jsem se pokoušel slepit samonosně mřížku a teprve poté oblepit rámečkem. Tato cesta nakonec vedla k úspěšnému konci. Pokus číslo 7 znamenal hotovou mřížku u levého pásu. S pravou jsem pořád nebyl spokojen. Stále se mi zdála nepřesně slepená, takže na model jsem použil až pokus číslo 14. Nakonec jsem ale přestál i tento útok na mojí psychiku (na tomto modelu už druhý po pojezdových kolečkách).


Do přední partie tanku jsem dolepil světla s kryty a tyč v úplném čele stroje.


Co mě čeká nyní? Jednoduše řečeno omalovánky... Laughing Pásy jsou rozkreslené, zbývá je vybarvit a přilepit k vozu.


Dnešním závěrem ještě foto tanku s připevněnými bočnicemi.


Pro dnešek vše. Jirka Z. (ml407).
_________________
Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ml407



Založen: 9.4.2009
Příspěvky: 109
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 18.11.2010 12:03 čt    Předmět: Citovat

Konečně mohu poslušně nahlásit dokončení práce na tomto vyloďovacím tanku. Ale popořadě.

Minule jsme končili při zahájení práce na pásech. Původně jsem zamýšlel barvit pásy kombinací dvou barev ? stříbrné na pojížděné plošky a ?barvu pásů? (výrobce Agama) na zbytek. Takto jsem zkušebně udělal zhruba polovinu délky jednoho pásu, když jsem došel k závěru, že efekt neodpovídá pracnosti. Celkově pás vypadal tak nějak divně (vím, že to není zrovna ideální popis, ale lepší slovíčko nenacházím)... Poté jsem začal hledat jinou možnost barvení. Když jsem procházel své fotografie různých muzejních pásových vozů, došel jsem k čistě stříbrnému zbarvení. Budu vycházet z toho, že toto LVT(A) není určeno do dioramy, ale do vitríny v rámci fiktivního technického muzea. Muzejní stroje zpravidla prošly nějakým tím terénem (zbrusu nové stroje s pásy ještě ve výrobní barvě jsou poměrně vzácná věc). Moje LVT(A) tedy původní barvu ?ošoupalo? někde na pacifických plážích, nečistoty byly samozřejmě z pásů před vystavením omyty a ?vu a lá? - máme pásy ve stříbrném zbarvení. Lesklá stříbrná barva by ale nebyla úplně to pravé, osobně jsem použil od Agamy barvu hliník a výsledek si myslím vypadá relativně věrohodně...


Tank po posazení na pásy. Foto pořízeno před nabarvením lomové hrany a spojovací plochy pásu.


Poslední chybějící částí tanku byla věž. Z větší části byla hotova již dříve. Zbývalo osadit hlaveň a místo styku věže se zbytkem tanku. Jak jsem již psal dříve, věže byly otevřené, k zakrytí se používaly plachty. Věž po sestavení z kancelářského papíru byla značně jednolitá. Pro znázornění plachty jsem na slepenou věž v tomto prostoru ještě nalepil kousek papírového kapesníku, který svou strukturou alespoň vzdáleně připomíná plachtu.


Od dokončení věže byl již jen kousek k dokončení modelu. Závěrem tedy fotografie hotového modelu.


A ještě detail boku vozu.


Co říci závěrem? Práce na modelu se několikrát zpomalila díky spoustě drobných dílků. Pro příklad každé pojezdové kolečko se skládalo ze 4 dílků, na modelu je 26 koleček, tedy celkem 104 dílků jenom pro pojezd... To je už něco drobotiny... Osobně nejsem moc spokojen s podobou mřížek v zadní části stroje. Trochu jsem také podcenil velikost ploch ? myslel jsem, že jsou ještě dostatečně malé, aby se papír při barvení nedeformoval. Naštěstí k deformaci došlo v podstatě pouze na dně vany tanku, což je prostor, který při normální poloze modelu není vidět. Hold poučení pro příště ? i na plochy této velikosti již místo klaciského kancelářského papíru používat nějaký silnější. Jinak jsem s výslednou podobou modelu poměrně spokojen (nadále je ale stále co vylepšovat...).

U dalšího modelu ahoj. Jirka Z. (ml407).
_________________
Dle matematických zákonů platí nepřímá úměrnost - čím větší je měřítko, tím méně místa ve vitríně zbyde. A jak řekl klasik: "může se Vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat..."
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Pásová technika / Tracked vehicles, tanks Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com