Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Ing. Kašpar - Blériot XI. / Integraf / 1:32
Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Letecká a kosmická technika / Aircraft, space ships
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 10:46 čt    Předmět: Ing. Kašpar - Blériot XI. / Integraf / 1:32 Citovat


--------------------------------------------------------------------------
Ing. Jan Kašpar se narodil 20. 5. 1883 v Pardubicích. Už když dokončoval studium strojního inženýrství na pražské technice, věděl, čemu by se chtěl v životě věnovat. Jeho láskou bylo létání a tak si našel nejprve zaměstnání v německé firmě "Baase & Selve - válcovny aluminia", která vyráběla hliníkové chladiče a jiné součásti pro vzducholodě.
V roce 1908, kdy do zaměstnání nastoupil byly vzducholodě dominantním leteckým prostředkem. Proto se inženýr Kašpar chce s vzducholoděmi seznámit blíže. Vzhledem k tomu, že vlastní vzducholoď si ale koupit nemohl začal upírat pozornost k letounům podobným těm, na nichž létali Wrightové a s nimiž dělali v Evropě první úspěšné pokusy Santos-Dumont, Blériot, Voisin, Latham a jiní. Dozrál v něm plán postavit si letadlo vlastní - stal by se tak v Čechách nejen prvním letcem, ale zároveň i prvním úspěšným konstruktérem.

Po jednom roce v Německu skončil a vrátil se zpět do Pardubic. Zde spolu se svým bratrancem Evženem Čihákem odchází pracovat do Mladé Boleslavi k pánům Laurinovi a Klementovi. Kromě seznámení s konstrukcí a výrobou motorů si odtud chtěli jeden motor přivézt. Ani jeden z bratranců se tu však dlouho nezdržel - oba se brzy vracejí domů a na podzim roku 1909 začínají stavět své letadlo dokonce i s vlastním motorem, neboť z Mladé Boleslavi si žádný nepřivezli. Kašpar však letadlo rozbil už při prvním pokusu o vzlet - za večerního soumraku s ním vjel do příkopu. Nezbývá mu než ještě v zimě jet do Paříže a za peníze své i svého otce koupit letadlo hotové. Kupuje stroj Blériotův a krátce po návratu už zkouší na vojenském cvičišti za městem první přímé lety.

Tou dobou se Kašpar nepohodl s Čihákem, jemuž nechtěl půjčit řízení svého letadla. Čihák odchází za svým bratrem Hugem a společně s ním se pokouší o stavbu vlastního stroje. To se mu povede a v roce 1912 na něm vykoná let z Mělníka do Prahy.

16. dubna 1910 se podařil Kašparovi dvoukilometrový let. Tento den je také označován za den zrodu českého letectví. O rok později, 13. května 1911 pak inženýr Kašpar vykonal i svůj historický a nejslavnější let z Pardubic do Prahy. Vykonal jej ovšem na Blériotu, nikoli na stroji vlastní konstrukce, jak uvádějí mnohé prameny a encyklopedie. Toto letadlo pak věnoval již v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze.

Následovaly četné úspěchy - například ještě téhož roku první let s cestujícím, ale také nesnáze, zranění i překážky. Po smrti svého otce, nadšeného příznivce aviatiky, Kašpar létání načas zanechal a definitivní konec pro něj znamenala 1. světová válka - po ní sám, bez prostředků, s velkými dluhy, zneuznán a také duševně chorý spáchal dne 2. 3. 1927 sebevraždu. Jeho průkopnické lety však položily základ českého letectví.

Ing. Jan Kašpar je jedna z nejslavnějších postav našeho letectví a je škoda, že dnes si již na něj málokdo vzpomene.

* text převzat z http://www.quido.cz/osobnosti/kaspar.htm


Naposledy upravil .. dne 25.5.2006 15:09 čt, celkově upraveno 4 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 11:11 čt    Předmět: Citovat

Začínám toto nové vlákno s komerční stavbou letounu prvního českého aviatika mojí konstrukce.


Pro účely ověření konstrukce a výroby prezentačních modelů oslovuji zkušené Beta-testery, kterým nabízím zapojení do projektu, který svým rozsahem a ohlasem převyšuje obdobný projekt traktoru Fordson pro NZM, viz http://papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=280 a nově si dovoluji nabídnout odkoupení 3 nejlepších modelů od účastníků projektu za zajímavou finanční odměnu.

Začínáme tedy fází č.1 - podkladové materiály

Arrow zájemci zapojte se
bude sranda, něco zajímavého vznikne a bude z toho nějaká koruna
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka



Založen: 8.2.2006
Příspěvky: 175
Bydliště: Pacov

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 12:31 čt    Předmět: Citovat

Myslím, že je to vynikající nápad, vytvořit model letadla prvního českého letce. Jen do toho Razz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 14:33 čt    Předmět: Citovat

Tady jsem si dovolil malou ochutnavku z vlastni zahradky.
Kdo mate rad chmelnice a potrebujete nejakou kacku tak moc nevahejte - NEBUDE Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
skromny



Založen: 30.3.2006
Příspěvky: 28
Bydliště: SK-BA, UK-ST

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 15:11 čt    Předmět: Citovat

k tomuto mam len jednu otazku... zucastnit sa muozu len tunajsi harcovnici (pred ktorymi mam klobuk tak nizko ze uz nizsie ani nejde) alebo aj novacikovia na tunajsej scene (nejakych tych par ruockov doma tisko lepiaci)???

ak by bol vitany skutocne "kazdy" tak vitam rad Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 15:19 čt    Předmět: Citovat

vitam ozaj vsechny zaujemce. Ne jen extremni modelar je nase cilova skupina. Model musi byt udelan, tak aby ho vzladl i mirne prumerny stavitel, s mirnou pomoci v ramci DF i novacek.

Ano, ano vítán je KAŽDÝ kdo se nebojí práce a nenechá si své poznatky jen pro sebe.

Mimochodem - marne schanim nejake dobode foto ci rekonstrukci markingu Kasparova stroje - moc se mi nechce verit ze ve starem dobrem c.k. mocnarstvi nemel na svem letounu ani pismenko (cislo, reklamku). Pomozte prosim.

P.S.
Stroj je v sice v Technickem muzeu v Praze na Letne, ale to je zavrene pro rekonstrukci Evil or Very Mad

HELP ME PLEASE
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Karel



Založen: 27.3.2006
Příspěvky: 54
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 17:27 čt    Předmět: Citovat

Rad bych se prihlasil jelikoz jsem ho v zjednodusene verzi postavil
Jinak videl jsem u nas Liberci kdysi repliku kterou nekdo stavi 1:1
ale byla tu na chvilku v ramci reklamni akce
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 17:32 čt    Předmět: Citovat

Zajemci hlaste se prosim emailem na muj soukrom vjancata@volny.cz

Uzaverka prihlasek pristi tyden ve stredu 3.5.2006 ve 12:00 hod.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
old_Mr_Grim
Moderátor


Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 882
Bydliště: Jindřichův Hradec

PříspěvekZaslal: 27.4.2006 17:35 čt    Předmět: Citovat

2 vasek68: zkus TUHLEstranku je tna nejaka fotka rekonstruovanyho kusu
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Standa F.
Administrátor


Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 29.4.2006 17:23 so    Předmět: Citovat

Kašparův dřevopláťák žádnou reklámku ani čísýlko na sobě neměl - ani Baťa ani Radion Cool.
V ABC vyšla svého času pěkná monografie v podání J. Velce a podrobným textem V. Šorela - dovoluji si zde hodit ukázku. Při natahování všech těch lan přeji kýbl nervů!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 3.5.2006 8:12 st    Předmět: Citovat

Připomínám zájemcům, že dnes ve 12 hodin je uzávěrka přihlášek na kurz vzduchoplavby s Ing. Kašparem Razz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
..



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 547

PříspěvekZaslal: 3.5.2006 20:10 st    Předmět: Citovat

Díky za zájem - zítra rozešlu emailem první materiál a půjdeme na to.

Nabrušte skalpely a projděte si prodejnu švadlenku pro kvalitní "nitě" na výplety, sežeňte dostatek kartonu 0,7, Kores, retušovátka a chuť do práce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vojta Č.
Moderátor


Založen: 20.4.2006
Příspěvky: 1243
Bydliště: matka měst

PříspěvekZaslal: 4.5.2006 16:20 čt    Předmět: Citovat

Tak rozbaleno, vytištěno... Páni, do čeho jsem se to dal... Ale teď už je pozdě uhýbat.
Vytiskl jsem si to pro sichr dvakrát a mám neodbytné tušení, že se to ještě bude opakovat.
Cestou domů se někde stavím pro ten 0,5 mm karton a jde se na to.
Mimochodem, modře podbarvené znamená prostě ty podbarvené? Mně z toho na tiskárně příliš modrá nevyšla, spíš taková béžovo-zelená...
_________________
Př_dst_v_v_st j_ d_l_ž_t_jš_ n_ž zn_l_st.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pawell



Založen: 11.2.2006
Příspěvky: 346
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 4.5.2006 17:52 čt    Předmět: Citovat

Vojta Č. napsal:
Mimochodem, modře podbarvené znamená prostě ty podbarvené? Mně z toho na tiskárně příliš modrá nevyšla, spíš taková béžovo-zelená...


ale no tak, kazdej mame svy mouchy a barvoslepost jeste neni z nejhorsich... Smile
_________________
P.

(\__/) zZZzzZZzzZZZZ
(='.'=)
(")_(")
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Karel



Založen: 27.3.2006
Příspěvky: 54
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: 4.5.2006 17:54 čt    Předmět: Citovat

Podkladni barva mě taky vyšla krémová
ale spíš me zajímá jesti je problém(jelikož s formatem PDF nepracuju)
že jsem to musel zmenšit kvůli tisku ale zdá se mě že jen na výšku
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Letecká a kosmická technika / Aircraft, space ships Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Další
Strana 1 z 12

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com